Waarom zitten er nooit nietjes in de boekjes van het eind examen?

Er zitten nooit nietjes in de boekjes van het eindexamen. Niet in het opgavenboeken en niet in de bijlage.
Heeft dat een rede?
Ik ben er namelijk wel benieuwd naar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (1)

Een school mag zelf invulling geven hoe ze de examenopdrachten gaan maken. Boekjes met of zonder nietje of losse bladen.
Om nietjes in de rug van een boekje te maken heb je een speciaal nietapparaat nodig met een langere voet en een aanslag. Meestal laten de scholen zoiets doen bij een copyshop, maar met examenopdrachten kan dit natuurlijk niet.
Vroeger hadden de scholen een manus-van-alles concierge; nu alleen maar printers.
Trouwens het is extra werk wat men na alle vergaderingen of besprekingen er niet graag bij kunnen hebben. Het is wel goed zo!

Hebben meerdere leerlingen zich daaraan gestoord?
Dan is het toch een klacht die men beter door kan geven aan het hoofd.

Wellicht ten overvloede:
Er bestaat zoiets als het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) die klachten in en rondom het examen serieus aanpakt.
Het schijnt dat er op de eerste dag van de examens al 5200 klachten binnenkwamen op hun klachtenlijn; waarvan de eerste al binnen een minuut na aanvang.
Een voorbeeld:
Een school had de examenopgaven van het VWO-examen op geel papier gedrukt. Wanneer je daar met een markeerstift iets op aanstreepte, vloeide de inkt uit. Héél hinderlijk.

Ik ben benieuwd of je ondanks deze kleine ergenis toch nog met succes bent geslaagd. Ik denk van wel!
Gr. cf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over welke school dit ging weet ik niet.
Niet alle examenopgaven komen van de Cito.
In het door mij aangehaald voorbeeld waarbij bij een VWO-examen op geel papier werd gedrukt, kan ik me niet voorstellen dat dit door de Cito zo aangeleverd is. Dan hadden meer scholen daar wel last van gehad dacht ik zo.
Mocht het zo zijn dat alle boekjes van de Cito on-geniet worden aangeleverd, zullen ze daar wel hun goede reden voor hebben. Een paar boekjes nieten da's nog leuk. Maar zóveel! Vindt daar maar iemand voor. Niks voor jou?