Moet ik een BTW en KVK nummer aanvragen?

Sinds dit jaar heb ik een VAR-row verklaring voor mijn bijbaan als software programmeur voor maximaal 16 uur in de maand (192 uur per jaar).
Naast deze activeiten ben ik nog full-time in dienst bij een bedrijf.

Moet ik naast mijn VAR verklaring ook nog een BWT nummer heb en ingeschreven staan bij de KVK?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Het lijkt me niet. Belastingdienst:
"U krijgt een VAR-row als wij uw inkomsten niet beschouwen als winst uit onderneming, loon uit dienstbetrekking of inkomsten uit werkzaamheden voor rekening en risico van uw vennootschap." http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/ondernemer_voor_inkomstenbelasting/verklaring_arbeidsrelatie/wat_staat_er_in_de_var/var_resultaat_uit_overige_werkzaamheden_var_row

Antwoorden (1)

Je werkt 16 uur in de maand. Voor de inkomstenbelasting kun je inkomen genieten in de vorm van winst uit onderneming, resultaat uit overige werkzaamheden (ROW) of werkzaamheden in dienstbetrekking. Je hebt een VAR ROW. Dat betekent dat je inkomen niet gezien wordt als winst uit onderneming of werkzaamheden in dienstbetrekking. Maar: je neemt wel deel aan het maatschappelijk verkeer. Voor de omzetbelasting word je eerder als ondernemer aangemerkt dan bij de inkomstenbelasting. Als ik het zo lees ben je wel degelijk een ondernemer voor de omzetbelasting. Er is nl. al snel sprake van een organisatie van kapitaal en arbeid en deelname aan het maatschappelijk verkeer. Winststreven is niet eens nodig bij het ondernemerschap voor de omzetbelasting, net zo min als een urencriterium. Volgens mij ben je een ondernemer voor de omzetbelasting en moet je een btw -nummer aanvragen !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Er is sprake van slechts één opdrachtgever. Dan ben je geen ondernemer voor de btw. http://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven/criteria-van-een-onderneming/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ondernemerschap zoals bedoeld in het overzicht van de KVK ziet meer op ondernemerschap voor de inkomstenbelasting. Voor de omzetbelasting wordt wel gekeken naar zelfstandigheid maar dan is het werken voor één opdrachtgever minder doorslaggevend dan bij de inkomstenbelasting. Met zelfstandigheid voor de omzetbelasting wordt bedoeld dat uitgesloten zijn degene die met hun werkgever een arbeidsovereenkomst hebben of enige andere juridische band waaruit een verhouding van ondergeschiktheid ontstaat (artikel 10 van de EG-BTW richtlijn, voorheen artikel 4, lid 4 Zesde Richtlijn).
De omzetbelasting kent immers ook het begrip quasi ondernemer: de verhuur van een onroerende zaak. In die gevallen is er ook maar één andere partij betrokken. De conclusie geen ondernemerschap voor de omzetbelasting op basis van hetgeen door de KVK wordt geschreven is niet juist.