Wat is detachering bij een personeelsdienst precies?

Is detachering het zelfde het werken via een uitzendbureau? Kan iemand het verschil uitleggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Bij detachering ben je in loon dienst van een bedrijf dat diensten verkoopt in dit geval personeel met een bepaalde kennis. Je wordt dus voor een uur loon elders gedetacheerd. Je werkt dus uit naam van je bedrijf bij een ander bedrijf. Bij een uitzendbureau wordt je betaald door een uitzend bureau en betaald het bedrijf ook aan het uitzendbureau maar er is geen sprake van dat je namens het bedrijf werk als uitzendkracht ben je meer in dienst van het bedrijf dat je via het uitzendbureau in huurt. Daardoor ben je per dag opzegbaar. Bij detachering wordt je meer per periode ingehuurd.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Het kan gebeuren dat je een jaarcontract krijgt. In dat jaar wordt je bijvoorbeeld 3 keer ingehuurd en de tussenliggende perioden neem je vakantie of wordt je doorbetaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt,evele

Andere antwoorden (2)

Het verschil tussen een detacherings- en een uitzendbureau is wie jouw werkgever is. Bij detachering ben je wel gewoon in dienst van het bedrijf waar je werkt, maar je contract en de betaling van je salaris worden geregeld door het detacheringsbureau. Daardoor kan het contract eenvoudiger worden ontbonden.
Werk je via een uitzendbureau, dan is dat bureau jouw werkgever. Je wordt dan zeg maar tijdelijk ingehuurd voor een klus bij een bedrijf. Maar je bent niet in dienst van dat bedrijf.
Amadea
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Dat klopt niet. Iemand die gedetacheerd is, is in dienst van het detacheringsbureau. In de praktijk is een gedetacheerde een (erg dure, hoogopgeleide) uitzendkracht'. Een detacheerder heeft alleen mensen in eigen dienst. Een uitzendbureau heeft zowel mensen in eigen dienst (vanuit het uitzendbureau gezien: liefst niet al te veel) als mensen die tijdelijk worden uitgezonden.
Amadea
11 jaar geleden
Toch heb ik in beide gevallen diensten verricht en het als zodanig ervaren. Met het detacheringsbureau had ik alleen te maken om mijn aantal gewerkte uren door te geven en het salaris te ontvangen. Dat kon pas gebeuren nadat mijn werkgever had geaccordeerd dat de werkuren klopten. Dienstopdrachten en werkoverleggen kreeg ik in het bedrijf, daar had het detacheringsbureau niets mee van doen.
Toen ik werkte via een uitzendbureau had de intercedent contact met de leidinggevende voor wie ik diensten verrichtte. De intercedent besprak hoe het ging, ik had geen werkoverleg in het bedrijf zelf.
Computoon
11 jaar geleden
Ik begrijp dat je het zo ervaren hebt. Bij mijn vorige werkgever had ik ook verschillende gedetacheerde collega's en die werden in alles betrokken, deden hetzelfde soort werk en op hetzelfde niveau. Ze waren er ook voor langere tijd. De juridische werkgever van een gedetacheerde is echter het detacheringsbureau.Op het moment dat de 'klant' van het detacheringsbureau -die door de gedetacheerde wordt ervaren als 'zijn werkgever'- zijn opdracht zou intrekken, komt de voormalig gedetacheerde 'op de bank' te zitten van het detacheringsbureau, als er geen nieuwe opdracht is. Dat zien deze bureaus natuurlijk niet graag, want die uren kunnen ze niet doorbelasten terwijl de loonbetalingsplicht doorloopt. (Ook niet oneindig, want als het veel te lang gaat duren zal het bureau waarschijnlijk een ontslagvergunning gaan aanvragen.) Met een uitzendkracht heb je dat 'probleem' niet, want die ontvangt geen salaris meer van het bureau als hij niet bij een bedrijf wordt ingezet. (Tenzij hij in dienst is van het uitzendbureau, maar dat zijn er naar verhouding weinig.)
Er is geen juridisch verschil tussen detacheren en uitzenden. In beide gevallen ben je in dienst van een werkgever, die er zijn "bedrijf" van heeft gemaakt werknemers uit te lenen aan een andere onderneming. Bij detachering gaat dat vaak samen met het leveren van een product (een softwarepakket bijvoorbeeld). Er is in beide gevallen sprake van een "driehoeksrelatie": uitzendkracht-uitzendbureau-inlener of gedetacheerde-detacheerder-inlener.

Jouw vraag lijkt meer te gaan om iets relatief nieuws, namelijk "payrolling". Ik denk dat omdat je het begrip "personeelsdienst" gebruikt. Payrolling betekent ook dat er een soort driehoeksrelatie ontstaat, namelijk tussen de payrollwerkgever waar je officieel in dienst bent, de werkgever waar je daadwerkelijk werkt en jouzelf als werknemer.
De payrollwerkgever neemt alle werkgeversrisico's en -taken van de werkgever waar je werkt over. Dat is voor die eigenlijke werkgever vaak goedkoper. De werknemer is meestal de dupe qua loon en zekerheid. Daarom worden ook voorstellen gedaan payrolling te verbieden:

http://www.fnv.nl/themas/Decent_Work/nieuws/1039236/
http://www.flexnieuws.nl/2012/06/14/pvda-over-uitzenden-payroll-en-zzpers/

Werkgevers zijn wel enthousiast over payrolling:
http://nos.nl/artikel/450002-werkgevers-schaf-payrolling-niet-af.html