Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

km vergoeding eenmanszaak een keer per jaar, hoe werkt dat?

Hoe wordt de km vergoeding die je met een prive auto heb gereden afgetrokken bij de omzet belasting?
ik heb het geprobeerd uit te zoeken maar het blijft toch onduidelijk.
moeten alle kilometers bij elkaar opgeteld worden en dan x 0,19, en wat daar uit komt trek je af van de omzet belasting van het afgelopen kwartaal?
dus oktober november december.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ik declareer aan de zaak per kwartaal de km. kosten van 0.19 naast eventuele andere uitgaven die ik prive voorschiet. Op deze manier krijg ik die kosten terug.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Hij heeft het over omzetbelasting
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt gelijk, voor de km kosten is de omzet belasting niet van toepassing.
Het heeft niets met de omzet belasting de btw te maken maar gewoon met je kosten je boekt de gereden zakelijke km in als kosten in je winst en verlies rekening.
(Lees meer...)
ronron1212
10 jaar geleden
Op de site van de belastingdienst: Gevolgen voor de btw

Als u een auto koopt die u tot uw privévermogen rekent, kunt u geen btw aftrekken bij de aankoop. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Ga daarbij uit van de verhouding tussen het aantal zakelijke kilometers en het aantal verreden kilometers op jaarbasis. Houd er wel rekening mee dat alleen het deel dat u gebruikt voor belaste omzet aftrekbaar is.
---
Als voorbeeld: u heeft het afgelopen jaar € 1.200 omzetbelasting betaald die te maken had met autokosten, zoals bijvoorbeeld brandstof en onderhoud. U heeft in totaal het afgelopen jaar 20.000 kilometer gereden. Daarvan heeft u 6.000 kilometer privé gereden en 14.000 kilometer voor uw bedrijf. Dan mag u als omzetbelasting in aftrek brengen: 14/20 x € 1.200 is € 840,-.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
tbrewer hij wil zich een vergoeding voor de gereden km betalen dus hoezo aftrekrecht graag een link hiervan.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding