waarom mag ik geen parkeerkosten aftrekken als ik een privéauto rij , het zijn toch kosten?

waarom mag ik de parkeerkosten die mijn klant vergoed niet als kosten opvoeren , ik ben 30€ in Amsterdam kwijt aan parkeerkosten , ik rij in een priveauto zakelijk dan. 19ct per km is een lachertje. mijn boekhouder zei dat ik dan beter en taxi kan nemen omdat ik dat wel als kosten kan opvoeren , maar dat wordt nog duurder voor mij en de klanten vergoeden wel parkeerkosten maar gen taxikosten

Weet jij het antwoord?

/2500

Je klant betaalt je parkeerkosten dus maak jij geen kosten terwijl je geparkeerd staat. Iets 2x terug krijgen zou wel raar zijn

Je mag parkeerkosten niet aftrekken omdat je ook al 19 cent per kilometer aftrekt. Alle bedragen (zoals brandstof, verzekering, tol, parkeren) zitten verwerkt in dat bedrag. De wetgever heeft ooit besloten dat 19 cent voldoende is om alle zakelijke kosten te dekken. Dat de klant je deze kosten vergoed is hiervoor niet relevant. De vergoeding van de klant moet je boeken als omzet (en ja, daar betaal je dan weer inkomstenbelasting over). De vergoeding en aftrek zijn in de praktijk zo niet kostendekkend, dus het is iets om rekening mee te houden in je tarief en het aannemen van opdrachten.

Bronnen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/con...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100