Ik stuur mijn klanten een factuur voor goederen die ik over 2 maanden ga leveren. Bereken ik dan de omzet voor deze maand en de kosten over 2 mnden?

Als ik de kosten pas over 2 maanden toeken, dan geeft dit een scheef beeld in het resultaat weer, maar ik weet niet goed hoe ik het boekhoudkundig anders kan oplossen. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Stuur je deze maand een factuur, draag je ook deze maand de btw af. Doormiddel van een onderhanden werk boeking, boek je in eerste instantie je resultaat tegen. Dit zet je eerst op de balans. Wanneer je je kosten hebt gemaakt en geboekt, laat je ook je resultaat weer vrijvallen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op deze manier heb je eerder beschikking over je liquide middelen en geen scheef beeld in je cijfers.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De factuur datum van zowel de inkoop als de verkoop is bbindend.

Als de verkoop in dit kwartaal boek je hem in en betaal je de btw
. Als je de factuur van de inkoop pas volgend kwartaal krijgt, kan je dan pas de btw terugvorderen.

Maar als je slim bent, zet je de verkoop factuur op 1 oktober. Heb je zowel de inkoop als de verkoop in hetzelfde kwartaal.