Als je kinderen vanuit een PGB vervoert en dit factureert ben je dan een taxibedrijf?

Als onderneming die dagbesteding voor kinderen organiseert, regelen we ook het vervoer met eigen bussen. Dit factureren we vervolgens aan de ouders. We vroegen ons af of we daarmee aan bijzondere richtlijnen moeten voldoen, of dat we bijvoorbeeld als taxibedrijf gezien kunnen worden door instanties (verzekering, belasting).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Vervoert u dagelijks een groep schoolkinderen naar zwemles of wilt u als taxichauffeur aan de slag? Als u tegen betaling personen vervoert in een taxi of een bus dan gelden er een aantal voorwaarden.

Tot 8 personen: regels voor taxivervoer
Vervoert u maximaal 8 personen tegen betaling in een auto? Brengt u bijvoorbeeld kinderen van school naar een naschoolse opvang? Dan gelden voor u de regels voor taxivervoer. U heeft dan in ieder geval een taxivergunning en een chauffeurskaart nodig.

Ondernemersvergunning taxichauffeur
Een ondernemersvergunning taxichauffeur vraagt u aan bij het Kiwa Register. U heeft daarvoor een vakdiploma taxi-ondernemers nodig en een bewijs van goed gedrag. Een bewijs van deze vergunning moet in elke auto aanwezig zijn.

Chauffeurskaart
Elke chauffeur heeft een chauffeurskaart nodig. De kaart vraagt u aan bij het Kiwa Register en daar is voor nodig:
een bewijs van goed gedrag
een doktersverklaring
een rijbewijs
chauffeursdiploma
Vanaf 9 personen: regels voor busvervoer

Als u 9 of meer personen tegen betaling vervoert in een bus, dan heeft u een besloten busonderneming. Daarvoor heeft u een vergunning nodig. Lees meer over de regels voor besloten busvervoer.

Regel dus een taxivergunning en een chauffeurskaart, vraag verdere informatie bij de kamer van koophandel.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dus nee, je bent niet automatisch een taxibedrijf, maar moet je wel houden aan de regels die gelden voor personenvervoer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed advies trouwens, om bij de KVK te informeren. Had ik nog niet eens aan gedacht, een + van mij. Alleen je link doet het bij mij niet, hopelijk deze wel: http://www.kvk.nl/ondernemen/bedrijf-starten/verplichtingen-per-branche/verplichtingen-en-vergunningen-bij-transport/personenvervoer-over-de-weg-53405/ Chauffeurspas halen in eigen beheer is trouwens niet goedkoop, en hoe het met de overige eisen staat, weet ik niet. Ik ken wel een taxichauffeur die graag voor zichzelf zou willen beginnen. Die heeft me ooit voorgerekend wat hij dan kwijt zou zijn aan startkosten, daar word je echt niet vrolijk van. Nu kan een ondernemer dit natuurlijk opvoeren als bedrijfsmatige kosten, maar toch. Misschien loont het de moeite om specifiek chauffeurs te werven voor het vervoer? Zomaar een gedachte hoor, ik ken natuurlijk de doelgroep niet maar chauffeurs worden tegenwoordig wel getraind in zowel het vastzetten van rolstoelen als bijv. de omgang met mensen met diverse handicaps.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Lies, ook voor de verbetering aan mijn link. Ook een taxiverzekering is schrikbarend duur. Maar misschien is dat allemaal wel helemaal niet nodig. Bij de Kamer van koophandel kunnen ze goed en uitgebreid advies en informatie verstrekken.