Als twee BV's beide voor 50% participeren in een VOF. Zijn dan zowel de BV's als de VOF belastingplichtig of alleen de BV's?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Fiscale aspecten van een Nederlandse vof:

De vof zelf is met betrekking tot haar winst niet belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting of de inkomstenbelasting. Het resultaat van de vof wordt namelijk toegerekend aan de vennoten. Iedere vennoot is voor zijn winstaandeel zelf belastingplichtig voor ofwel de inkomstenbelasting dan wel de vennootschapsbelasting.

Een vof heet voor haar winst in het jargon fiscaal transparant te zijn.

De vof kan wel zelfstandig belastingplichtig zijn voor andere belastingen, zoals de omzetbelasting.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een vennootschap onder firma of vof, is in Nederland en België een eenvoudige manier waarop twee of meer personen samen een onderneming kunnen oprichten. Het betekent in feite dat zij onder een gezamenlijke naam of firma optreden, bijvoorbeeld "Janssen en Peters". In die regel nemen zij beslissingen voor elkaar, maar anderzijds zijn zij ook aansprakelijk voor elkaars bestuur; er is dus geen beperkte aansprakelijkheid. De Belgische vof heeft rechtspersoonlijkheid, de Nederlandse niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja alle rechtsvormen kennen een belastingplicht.
Bij een VOF is het de winst uitkering die per deelnemer wordt betaald en wordt gezien als loon.
Bij de bv heb je vennootschapsbelasting.
Het kiezen van een vof als beheersmaatschappij is niet echt handig omdat de vennoten hoofdelijk aansprakelijk zijn.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
VOF is niet belastingplichtig
ronron1212
12 jaar geleden
Dat schrijf dat de deelnemers winst uitkeringen als inkomen moeten zien dus die zijn belastingplichtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat wordt met "Dat schrijf" bedoeld? Wat wordt bedoeld met
"Bij een VOF is het de winst uitkering die per deelnemer wordt betaald en wordt gezien als loon."
de vof is niet belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting of de inkomstenbelasting. de vennoten wel