@BD zakelijk: BIG-beroepen zijn vrijgesteld van BTW. Relatietherapie is BTW-belast. Wat als een BIG-psycholoog relatietherapie doet, wel of geen BTW?

Toegevoegd na 1 dag:
Even voor de duidelijkheid een herformulering van mijn vraag:
Omdat mijn beroep onder Wet BIG valt zijn mijn werkzaamheden vrijgesteld van BTW
Per 1 januari 2013 is relatietherapie door een psycholoog wel BTW-belast.
Welke regel gaat voor? (een psycholoog is immers nog geen GZ-psycholoog)

(En als relatietherapie wel belast wordt omdat het sinds 1 januari niet meer onder de verzekerde zorg valt, weet iemand of dat in januari 2014 ook geldt voor alle werkzaamheden die vallen buiten de verzekerde zorg? Wel of niet verzekerde zorg en wel of niet BTW staan toch los van elkaar?)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Wel BTW.

Het zijn niet personen of bedrijven die vrijgesteld zijn van BTW, maar activiteiten. Zodra je BTW plichtige activiteiten uitvoert ben je ook verplicht voor die activiteiten BTW in rekening te brengen

Het betekent ook dat je betaalde BTW gedeeltelijk kunt terugvorderen. De mate waarin hangt af van de verhouding tussen de BTW belaste en BTW onbelaste omzet. Is die verhouding 50:50, dan kun je 50% van je betaalde BTW terugvorderen. De overige 50% mag je als kosten opvoeren.

Toegevoegd na 11 uur:
Wel of niet verzekerde zorg staat inderdaad volledig los van wel of niet btw en ook van wel of niet GZ-psycholoog: het zijn de werkzaamheden die btw belast zijn, de regelgeving is op dit gebied verduidelijkt maar ook aangescherpt

Toegevoegd na 23 uur:
Per 01-01-2013 zijn de regels aangescherpt. Zie http://www.mth.nl/content/files/Files/MTH_Memo_paramedisch.pdf