Waar staat beschreven dat een rijbewijs niet afdoende is bij betaling middels een gageverklaring?

Bij uitbetalen van artiesten d.m.v. een gageverklaring moet een kopie van identiteitsbewijzen worden opgenomen in de administratie. Diverse bronnen melden dat hiervoor een rijbewijs niet volstaat. Is er een officiële publicatie van de overheid waarin dat specifiek wordt genoemd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De toegestane identiteitsbewijzen zijn ook genoemd in art. 11.2.1 van de Handleiding Loonheffingen artiesten- en beroepssportersregeling. Daarin staat de hele procedure beschreven en is expliciet vermeld dat een rijbewijs niet is toegestaan. Als de Belastingdienst kopieen van rijbewijzen in de loonadministratie van een inhoudingsplichtige ziet, heeft die een probleem. Hoe het bij artiesten zit weet ik niet maar bij een 'gewone' werknemer moet de werkgever voor zo'n 'anonieme werknemer' 52 procent loonheffing inhouden (zie het als straf voor foutieve vaststelling van de identiteit. )
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij betalingen dient de nationaliteit vastgesteld te worden in verband met belastingen en aangiften. Op het rijbewijs word niet vermeld welke nationaliteit iemand heeft. Daarom is dit niet voldoende voor legitimatie.