Eenmanszaak beginnen?

Ik zou graag willen weten wat bij mij de verbonden kosten zouden zijn:
- Ik ga sowiso het eerste jaar geen producten verkopen of diensten verlenen.
- Ik ben als enige werkzaam in het bedrijf. (ben zowel gever als nemer).
- Ik wil wel in het eerste jaar producten excl. btw (natuurlijk) kopen - ik weet al hoe het werkt met belasting formulieren enzo... Allemaal geleerd met het vak M&O.
- Ik ben 16 jaar oud.

Alv. Bedankt!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik wil weten wat de kosten zouden zijn om het bedrijf te beginnen en of er later extra kosten aan verbonden zijn. Of het mogelijk is om voor zo een lange periode zelf producten te kopen en te genieten van dat belastingvoordeel, natuurlijk dienen zij als inboedel van het toekomstige bedrijf.

Het zal uiteindelijk een internet-hosting bedrijf worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als ik jou was zou ik eens gaan praten met een adviseur. Zoals ik het nu lees denk ik dat je probeert om voordelig producten (nieuwe laptop of pc??) voor jezelf te kopen onder het mom "ik ga een eigen bedrijf beginnen" en daarmee een belastingvoordeel te krijgen waar je eigenlijk geen recht op hebt.

Laat ik het zo simpel zeggen: als je echt voor jezelf wil beginnen en echt een bedrijf wil oprichten en ook van fiscale voordelen wil genieten zal je ook daadwerkelijk producten moeten verkopen of diensten moeten leveren. Anders heb je in de ogen van de belastingdienst geen bedrijf en kan je ook geen belasting terugkrijgen.
Ik geef je gelijk als je denkt dat je best btw kan terugkrijgen, en zeker in het begin zal dat ook wel lukken, maar als je na een periode van een jaar nog steeds geen omzet hebt zal de belastingdienst je terugfluiten en zul je alle btw die je hebt ontvangen ook weer terug moeten betalen.
Maargoed... de kosten voor het oprichten van een bedrijf zijn voor de rest te verwaarlozen. Alleen de inschrijving bij de kvk kost je wat geld, maar dat is rond de 45 euro per jaar. Andere kosten zijn er dan niet als je zelf je formulieren kan invullen en je eigenlijk ook nog niets doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zie: http://www.goeievraag.nl/vraag/eenmanszaak-starten-kosten-verstandig-diensten.49314

Je moet je inschrijven bij de KvK, dat kost een euro of veertig. Verder heb je visitekaartjes, bedrijfspapier, etc nodig. Dit kan allemaal vrij goedkoop.
Er zijn belastingtechnisch gezien wel wat regels: zo moet je o.a. per jaar 3 opdrachtgevers hebben. De precieze regels kan je opvragen bij de belastingdienst en bij KvK.

Omdat je 16 bent zullen je ouders waarschijnlijk voor jou garant moeten staan of in ieder geval zijn zij voor jou financieel verantwoordelijk. Dit dus ook even goed navragen (dit zal voor hun belastingaangifte gevolgen (kunnen) hebben). Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou je willen verwijzen naar het ondernemersforum Higherlevel waar je heel veel antwoorden zult vinden.