Geld verdelen VOF

Hoe kun je het beste je geld verdelen (winst) als je met z'n drieen een VOF begint...
Is het slim om het eerste jaar geen geld op te nemen? Of werken met een urenlijst en dan toch per maand uit te betalen? En hoeveel moet je op de VOFv rekening laten staan?
We zijn overigens niet afhankelijk van deze VOF

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Er zijn verschillende systemen van "beloning" binnen een VOF mogelijk. Deze moet je absoluut goed in het VOF-contract laten vastleggen zodat daar geen onenigheid over kan komen.

Mogelijkheid 1: Iedereen krijgt gewoon aan het eind van het jaar 1/3 van de winst toebedeeld. Als je daarbij zorgt dat eenieder ook steeds hetzelfde geld uit de onderneming onttrekt heeft iedereen aan het eind van het jaar altijd hetzelfde kapitaal in de onderneming zitten.

Mogelijkheid 2: Iedereen krijgt n.a.v. het aantal uren dat men heeft gewerkt in de VOF de winst toebedeeld (bijvoorbeeld in de verhouding 20/50/30) en ook de opnamen vanuit de VOF worden in die verhouding gedaan. Uiteindelijk zal dan het kapitaal van iedere vennoot in dezelfde verhouding op de balans staan.

Mogelijkheid 3: Iedereen krijgt een winstuitkering bestaande uit een rentevergoeding van het kapitaal en een verdeling van de rest-winst. Daardoor krijgen vennoten die meer geld in de onderneming laten zitten een vergoeding in de vorm van rente.

Overigens is het verstandig om dit soort dingen met een goede boekhouder of accountant te bespreken, en opmerkingen die op deze site zijn geplaatst in de trant van: "Je moet zorgen dat je veel kosten maakt want dan betaal je geen belasting" en "Niet teveel geld in je onderneming laten zitten want dat is winst" te negeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat dit forum niet de juiste plaats is om zulke belangrijke beslissingen te nemen en beleid uit te stippelen. Ga eens praten, want in de paar zinnetjes die hier worden geschreven door volslagen onbekenden is de kans groot dat je niet de informatie krijgt die je nodig hebt.
Praten... met KvK, Bank, andere ondernemers.
14 jaar geleden
Praten met je accountant, samen met de vennoten.
De accountant weet precies wat fiscaal de beste (lees voordeligste) mogelijkheden zijn.
Tevens heeft hij inzage in de cijfers en resultaten van de VOF, zodat hij ook kan beoordelen wat en kán, naast wat er mág of gewenst is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij moet je zorgen dat je zo veel mogelijk kosten maakt. Op die manier kun je het verdiende geld wegstrepen tegen de kosten en betaal je niet teveel belasting.

Bij een VOF weet ik niet hoe het zit, maar bij een eenmanszaak heeft het geen zin om geld in de zaak te houden. Omdat het uiteindelijk toch wordt gezien als loon voor de eigenaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder een derde, tenzij je in een contract anders afspreekt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar handiger is, als je een salaris afspreekt, dat ongeveer oveneenkomt met je aandeel en ook maandelijks laat opnemen en dat dan allemaal via de rekeningen kapitaal laten lopen. Bedenk wel, als je gaat groeien heb je kapitaal nodig, als je niet denkt te groien of te willen groeien, begin er dan helamaal niet aan.