Mag je als freelancer jezelf verhuren aan een BV waar je zelf aandelen in hebt? Ik ben met name geïnteresseerd in hoe de belastingdienst dit ziet...

Toegevoegd na 1 uur:
De BV zal het komende jaar geen winst draaien en dus ook geen dividend uitkeren. Het gaat om een klein aandeel van 12,5 %.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet. Je hebt 12,5% van de aandelen, dat betekent dat je volgens de wet inkomstenbelasting 2001 een aanmerkelijk belang hebt. Uit de wet op de loonbelastingen (artikel 4 lid d) en het uitvoeringsbesluit loonbelastingen 1965 (artikel 2h) stelt het volgende:

"Als dienstbetrekking wordt voorts beschouwd de arbeidsverhouding van degene die arbeid verricht ten behoeve van een vennootschap waarin hij een aanmerkelijk belang heeft in de zin van de Wet inkomstenbelasting 2001 ingeval die arbeidsverhouding niet reeds op grond van de wet of de artikelen 2 tot en met 2c, in samenhang met artikel 2e of artikel 2g, als dienstbetrekking wordt beschouwd."

Dat is dus hier het geval. Dat betekent dat als jij werkzaamheden voor je BV wilt gaan doen, dat jij dat in loondienst moet doen. Let daarbij ook op de gebruikelijk loon regeling, die aanvullende eisen stelt ten aanzien van de hoogte van je vergoeding.

Toegevoegd na 6 minuten:
In de eerste alinea loopt de zin niet helemaal lekker:
De wet op de loonbelastingen (artikel 4 lid d) en het uitvoeringsbesluit loonbelastingen 1965 (artikel 2h) regelt het als volgt:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hi Nielx, Onwijs bedankt voor je antwoord op mijn vraag! Al roept je antwoord een andere vraag op. Is het wel mogelijk om na je freelance werkzaamheden aanmerkelijk belang te nemen in de BV, zonder dat de belastingdienst daar bezwaar op heeft? Dit al dan niet in combinatie met een dienst verband.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schets ik de situatie goed als ik aanneem dat jij met een of meerdere zakenpartners afspraken maakt om een nieuw bedrijf te beginnen? Jouw inleg bestaat uit een bepaalde expertise of talent, en in ruil daarvoor word je beloond met een aandeel in de BV. Nu is jullie plan om de kosten zo laag mogelijk te houden en daarom overwegen jullie om jou eerst als freelancer in te zetten. Klopt dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klopt volkomen Nielx!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat jullie er goed aan doen om een fiscalist te raadplegen. (Dat is sowieso een goed idee bij het opstarten van een nieuw bedrijf met verschillende partners). Het voorstel dat je doet kan niet zomaar. Je zult het dus in een andere constructie moeten gieten waaraan weer andere fiscale of juridische nadelen kleven. De mogelijkheden variëren afhankelijk van de afspraken tussen de aandeelhouders, en van de omzet en winstprognoses. Dit voorstel kan op zich niet omdat je mijns inziens bezig bent om de loonbelasting te ontwijken. Hoewel je het recht hebt om binnen de kaders van de wet zo min mogelijk belasting te betalen, betekent dat niet dat alles kan. Zo probeer je in jouw voorbeeld een papieren werkelijkheid te creëren die afwijkt van de daadwerkelijke situatie. Jij doet het werk immers omdat je de belofte hebt dat je aandelen krijgt. Ik neem aan dat je zelf ook ziet dat dat wringt. Buiten de twijfelachtige fiscale status van deze oplossing, zit je ook nog met de juridische status. Wat als het bedrijf opstijgt en je zakenpartners ruiken het grote geld. Ze kunnen jou dan misschien niet meer gebruiken. Al wijzend naar de papieren werkelijkheid sta je dan met je goede gedrag en met een aantal jaren van procederen voor je tegen hoge kosten en met een onzekere uitkomst. Met andere woorden: raadpleeg een fiscalist, en bij meerdere partners eigenlijk het liefst iedere partner een eigen adviseur. Afhankelijk van de (financiële) situatie zijn er verschillende mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nielx, onwijs bedankt voor je wijze raad. Helaas wek ik de indruk dat ik loonbelasting wil ontduiken, dat is niet het geval laat ik dat vooropstellen. Deze zakelijke deal is mij zo aangeboden, zonder dat de betrokken partijen hier een fiscaal licht over hebben laten schijnen. Er zijn twee redenen waarom de initiële constructie mij wel aansprak, enerzijds: de mogelijkheid om mijn talent in te zetten in een organisatie van een grotere magnitude, anderzijds mijn eenmanszaak laten doordraaien en ondanks zijdelingse ondernemersavontuur toch mijn urennorm behalen. Ik ga dankzij jouw advies in conclaaf met een fiscalist, hiervoor nogmaals dank.