Kun je meer dan 19 ct/km aftrekken als ZZP'er bij zakelijk gebruik van je privé-auto waarvan het meerdere dan wel belast is?

Hoorde van een andere zzp'er dat die meer dan 0,19 ct/km aftrok voor zakelijke ritten maar het meerdere hiervan dan wel belast was en het ook zo opvoerde.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je kunt als je een prive auto gebruikt om zakelijke ritten te maken € 0.19 per kilometer belasting vrij over maken naar je prive als belasting vrije vergoeding. Daarboven moet je belasting inhouden over het meerderen dus bij het opmaken van je belasting aangifte wordt je prive belast met de extra inkomen boven de € 0.19. Dit moet duidelijk blijken uit je administratie.
ronron1212
11 jaar geleden
Die andere ZZP'er doet het niet goed. De wet is duidelijk over de aftrek van het gebruik van een privé-auto in een onderneming: 19 cent per kilometer. Zie artikel 3.15 lid 6 van de wet op inkomstenbelasting 2001.

Het is overigens wel mogelijk om een deel van de BTW die je betaalt op brandstof op te voeren als voorbelasting bij je aangifte omzetbelasting. Daarvoor moet je wel een administratie bijhouden. Je moet de verhouding zakelijk en privékilometers berekenen, waarbij je de voor het zakelijk deel de BTW terug kan vragen.