Heb je met een afgerond hbo met een universitaire master hetzelfde niveau als een hbo-propedeuse met de volledige universitaire opleiding?

Toegevoegd na 33 minuten:
Ik bedoel dan vooral het arbeidsperspectief. (werk,salaris etc)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om welke opleiding gaat het?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mijn geval om Maatschappelijk werk en dienstverlening en toegepaste psychologie. Een hbo studie lijkt mij leuker omdat je meer in de praktijk bezig bent, maar als ik met de universiteit veel meer kan bereiken dan lijkt mij dat een betere keuze.

Het beste antwoord

Het eindniveau is officieel hetzelfde; een mastergraad is een mastergraad (wo-master dan, er zijn tegenwoordig ook hbo-masters). Maar de weg ernaartoe maakt in de praktijk natuurlijk wel verschil. Welke weg een beter arbeidsperspectief geeft, hangt compleet van de soort opleiding af, maar ook van welk deel van de arbeidsmarkt je aanspreekt.

Over het algemeen is het zo dat een hbo-bachelor je meer praktische bagage meegeeft (middels stage, beroepsgerichte theorie, casusbehandeling) en een wo-bachelor meer theoretische (analytische ontwikkeling, theoretische verbanden leren zien, theorie interpreteren).

Er zijn eenjarige wo-masters en tweejarige wo-masters; respectievelijk de zogenaamde beroepsmaster en onderzoeksmaster. Een beroepsmaster is volgens mij makkelijker binnen te komen vanaf het hbo dan een onderzoeksmaster, omdat bij die laatste de nadruk op het theoretische en analytische nog groter is (je wordt namelijk opgeleid tot onderzoeker en eigenlijk niets anders). Bij een beroepsmaster leren wo-bachelors eigenlijk wat meer praktijk bij de theorie van hun bachelor. Zo zijn er masters die tot een onderwijsgraad leiden (bijvoorbeeld na de wo-bachelor geschiedenis kan je in een onderwijsmaster in een jaar je eerstegraads bevoegdheid halen; doorgaans ga je bij zo'n master meteen stage lopen op een school en zit je met studenten in een klas die uit allerlei bachelorrichtingen kunnen komen), of tot schrijvend journalist. Je leert dan dus de theorie toe te passen in de praktijk.

In veel beroepsmasters is er dus wat meer aandacht voor de (beroeps)praktijk dan bij de wo-bachelor.

Ik denk dat een combinatie van theorie en praktijk de beste perspectieven biedt; je hebt niets aan alleen maar theoretische kennis (arbeidsgewijs), maar je versterkt je positie wel degelijk als je aan praktische ervaring en kennis een flinke dosis analytisch vermogen en theoretische kennis toevoegt.

Maar nogmaals, het zal per werkgever verschillen. Als je het academisch onderzoek in wil, moet dat toch echt via een onderzoeksmaster en die kom je volgens mij alleen maar binnen via een wo-bachelor. En als je in het hoge management van een groot bedrijf terecht wil komen, wordt 'slechts' boekenwijsheid niet als een pre gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
Helamaal correct. Ik neem wel eens academici aan, en hoe iemand zich presenteert, of hij/zij zelfstandig kan werken en een gezonde dosis boerenverstand heeft is belangrijker dan wat er precies op het CV staat.

Andere antwoorden (2)

Nee een volledige universitaire opleiding is altijd meer waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe ben je met een volledige universitaire studie beter opgeleid. Voordat je een universitaire master mag doen na je HBO moet je eerst een schakeljaar doen, maar dit weegt toch niet op tegen het niveau van een volledige universitaire opleiding.
In theorie ben je beter opgeleid met een volledige universitaire opleiding, maar voor een baan later maakt het waarschijnlijk niet veel uit. Werkgevers kijken voornamelijk naar de master die je gedaan hebt, en die is in beide gevallen gelijk. Voor opleidingen waar werkervaring belangrijker is, is het zelfs goed mogelijk dat je met een afgeronde HBO-opleiding eerder aan het werk komt.