Ik ga nu bijna naar de middelbare school maar hoewel ik mavo havo advies had gehad ik toch mavo moet doen.

Nou omdat ik net en paar foutjes had,(en iedereen het niet leuk/goed vond)schrijf ik het opnieuw en dan normaal.ik typte het een per ongeluk fout.
maar ja kunnen jullie mij misschien helpen?

Toegevoegd na 3 minuten:
mijn vraag is: ik vind het heel vervelend dat ik mavo/havo advies heb gehad en zonder pardon op de mavo wordt geplaatst! nu krijg ik niet eens een kans om havo te doen... wat zou je hier tegen kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K
Amadea
13 jaar geleden
Wat is de vraag dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zou je hier tegen kunnen doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, Amadea, jouw vraag stamt ws van voor de toevoeging!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie bepaalt eigenlijk dat je naar de mavo moet?
Is dat de basisschool of zijn het je ouders. ps de school geeft "slechts" een advies. Daar kan iom de volgende school van worden afgeweken in die zin dat je in een mavo/havo schakel klas zou kunnen proberen te komen.
Daarvoor moet je in iedergeval je ouders volledig achter je hebben staan....

Het beste antwoord

Ik ben begonnen met havo, na 2 jaar toch met mavo verder gegaan. Ik was lekker een jaar eerder klaar met school en had ook geen havo nodig voor mijn vervolgopleiding.
Bedenk je dus eens wat je hierna zou willen doen, en of je daar wel havo voor nodig hebt.
En als je begint met mavo en daar je dilpma voor haalt (wat jij misschien wel heel gemakkelijk zou kunnen!), kun je altijd nog een jaar havo erbij doen en daar je diploma alsnog voor halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Als je eerst MAVO kiest en dan merkt dat het te makkelijk is. Dan is het moeilijker om naar de HAVO te gaan.
En als nou eerst HAVO doet en je merkt dat het niet goed gaat kan je nog altijd MAVO doen.
Maar tenslotte is jou keuze!

Toegevoegd na 2 minuten:
ik had je toevoeging niet gezien. Je kan er over praten met je ouders/leraar. En dat je uitlegd dat je graag een moeilijker niveau wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klagen is dan de enige optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet klagen, een brief schrijven aan de school en zeggen dat je liever havo doet.
Schrijf een brief naar de school, waarin je de kwestie duidelijk uitlegt, en zeg dat je graag havo wilt proberen. Waarschijnlijk doen ze er wel wat aan, anders je ouders vragen of zij iets willen ondernemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat hebben we allemaal al gedaan.Maar het helpt niet.
het beste is langs een school die havo geeft langs gaan de situatie uitleggen en ik kan je verzekeren dan ze zeggen dat je gewoon havo kan volgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je echt graag naar de havo gaat(en niet alleen omdat al je vrienden ook gaan) kun je met je ouders en je leraar op school praten. Misschien vinden je ouders het een beter idee, dat je op de mavo makkelijker de lesstof kunt volgen, dan dat je op de havo op je tenen moet lopen om het te halen. En na de mavo kun je altijd nog doorgaan via de havo, kan je een jaartje kosten, maar wat is nu een jaar op een mensenleven.

Als je een gesprek begint met je ouders en onderwijzer, probeer dan goede argumenten te vinden waarom jij naar de havo zou moeten. Alleen maar omdat je dat leuker lijkt is niet echt een goed argument

Toegevoegd na 2 minuten:
En als je echt geen keuze hebt, maar "gedwonegn"wordt, laat ze dan zien dat jij best de havo gehaald zou hebben, door heel goede punten te halen
13 jaar geleden
Het advies is een combinatie van de Cito-toets en je leerkracht(en). Dit advies wordt besproken met je ouders. Als je het hier niet mee eens bent, kun je met een goede motivatie je leerkracht(en) en ouders proberen te overtuigen dat je naar de Havo kunt en wilt. Het kan zijn dat de Havo dit advies overneemt, afwijst of je een extra toets laat doen.
Je kunt altijd na de Mavo de Havo doen. Je kunt er ook voor kiezen (zie boven) om naar de Havo te gaan met de kans teruggezet te worden of te blijven zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou een soort IQ test kunnen laten doen bij een externe organisatie, dat heeft mijn broertje ook gedaan en is toen van vmbo t (1) naar havo (2) gegaan + zijn cijfers waren wel redelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jouw ouders ervan overtuigd zijn dat jij best de Havo kan doen, kun je hen vragen nog eens met het schoolhoofd te praten. Die geeft immers het uiteindelijke advies. Laat hen argumenten aandragen waarom jij de Havo kan doen, of in elk geval proberen.
Misschien is het schoolhoofd te overtuigen.
Destijds hadden wij hetzelfde met onze zoon ivm Havo/ Atheneum. School vond Havo, wij vonden Atheneum. (Hij heeft het Atheneum op zijn sloffen gedaan....)

Als je maar overtuigend genoeg bent: wie weet!
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als allereerst, mavo bestaat toch niet meer, dat heet nu toch VMBOT? Ik wil je de moet niet ontnemen maar ik denk niet dat het je nog lukt, in Nederland moet je op veel scholen heel hoog scoren om van de ene opleiding de hogere andere te gaan doen. Dat is omdat ze de landelijke scoren hoger willen houden. Ik denk dat je mond had moeten open doen, toen ze zeiden dat je mavo moest gaan doen. Ik denk dat het te laat is, ik hoop van niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha daar gaat het toch helemaal niet om?
je kan natuurlijk altijd met je ouders naar de leraar/lerares stappen om er over te praten!
dan kan je bijvoorbeeld vragen waarom je MAVO moet doen als je MAVO/HAVO advies hebt!

en stel dat dat allemaal niet lukt he...

dan moet je in ieder geval NIET denken dat je NOOIT HAVO kan doen!

want weet je bij een vriend van mij gebeurde dit:

MAVO
HAVO
ATHENEUM

dus ik wil maar zeggen....

ALLES IS MOGELIJK

heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij een VMBO-T/HAVO advies hebt van je school en je cito-score sluit daar bij aan, en je wil graag naar de HAVO, zou ik op zoek gaan naar een school die een brugklas VMBO-T/HAVO heeft en daar inschrijven. Dan blijkt na een jaar vanzelf of HAVO het goede niveau voor jou is.

Vertel je meester/juf en je ouders dat je dat heel graag wil, en vraag of je meester/juf contact op kan nemen met de school waar je naar toe wil om te vertellen dat jij dat best aan kunt. En schrijf je dan alsnog in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hé, ik denk dat mijn antwoord nog iets toevoegt want ik zat een paar jaar terug in dezelfde situatie als jou. Ik kreeg vmbo/havo advies, maar mijn ouders hebben mij op het vmbo gezet. Toen ik het vmbo diploma binnenhad (vmbo was super makkelijk), stroomde ik door naar 4 havo, omdat ik toch wist dat ik het kon van mezelf. Toen naar 5 havo, en het is dat ik nu op dit moment kamp met een verlies van wilskracht, anders stond ik voor elk vak een 7. Als ik jou was, zou ik de havo (voor of na het vmbo) zeker proberen. Niet geschoten is altijd mis! Maar zorg er in ieder geval voor dat je wel je vmbo haalt. anders als je faalt bij de havo, heb je helemaal géén diploma.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft o.a. te maken met je advies en citoscore. Als je een mavo/havo advies had (met enige nadruk op de mavo) en je volgens de cito naar de mavo, of nog maar net naar de havo zou kunnen, vinden scholen het soms verstandiger om je dan toch in een lager niveau brugklas te plaatsen. Of, soms zijn de mavo/havo, havo of havo/vwo klassen op een school gewoon al vol en de mavoklassen nog niet, de kinderen met een havo of havo/vwo advies krijgen dan in principe voorang voor de havo of havo/vwo klas!

Je zou met je ouders en juf/meester erover kunnen praten, en contact opnemen met je school van keuze. Belangrijk is dat je laat zien waarom je heel graag mavo/havo wilt doen!

Overigens, mavo/havo is in principe hetzelfde niveau als mavo, alleen leer je dan ook wat havostof zodat als je cijfers aan het eind van het jaar hoog genoeg zijn (als je mavo/havo doet en je wilt naar de havo moet je toch zeker een 7-7,5 gemiddeld staan!) de overgang naar de havo iets soepeler verloopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kreeg havo-vwo advies en ben uiteindelijk op de mavo geëindigd, bij mijn school waren de eerste 2 jaren , mavo-havo en vwo gemengd, dat werd in die jaren bepaald, bij veel scholen is dat ook zo, praat hier met je ouders over zou ik zeggen, je heb nog steeds kans om je te bewijzen (ik zit nou op havo, de verantwoordelijkheid voor het studeren, kwam bij mij wat later aanzetten :P)
(en 1 jaar extra is echt niet erg)
veel succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt verschillende niveaus in het VMBO onderwijs. Wellicht kom je in een heterogene klas terecht ofwel: een klas met vmbo/havo leerlingen. Na je eerste jaar wordt er gekeken in hoeverre jij in deze klas past en of je eventueel naar de havo kunt. Je voelt je vast rot over de situatie. Dat kan ik mij goed voorstellen. Je kunt beter ''hier'' beginnen en hoger eindigen, ipv ''zó'' te starten en uiteindelijk toch terug gezet te worden naar een vmbo klas. Als jij tegen het einde van het schooljaar goede studieresultaten hebt behaald, dan kun je altijd nog naar een havo klas. Het is echt geen schande om op het vmbo te starten. Ook is het van belang om nog eens de argumenten van jouw onderwijzer te vragen. Je kunt je afvragen of deze gegrond zijn op feiten en jouw prestaties in het basisonderwijs of dat er wellicht nog wat aan te veranderen valt.

Veel succes met je opleiding.