Hoe wordt je psycholoog na havo?

Dus welke opleiding ?
Welke profielen?
Op WO of HBO?
Kan je dan ook van hbo doorstromen naar WO zo ja, vanaf wanneer?
Hoelang duurt dit totaal?
Uiteindelijk wil ik kinder psycholoog worden
kans op baan?
Hoeveel verdien je ongeveer netto en bruto?
Moeilijk? Ervaring?
Wat moet je tijdens de opleiding doen? Is t leuk?
Ik doe nu havo.. Wat moet ik hierna doen hiervoor? Thnx

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (2)

Psychologie is een universitaire studie. Met HAVO wordt je meestal niet zondermeer tot een universiteit worden toegelaten. Je kan dan een soort tussenexamen doen, het colloquium doctum. Dat kost meestal een extra jaar. Info erover is bij de universiteit bij de decaan te verkrijgen.
De studie duurt ongeveer vier jaar. En dan ben je testboer.
Meestal denken mensen aan de psycholoog die interessante gesprekken voert met mensen, waardoor ze weer helemaal het licht gaan zien. Dat vereist dan nog enkele jaren studie extra. Het Nederlands Instituut van of voor Psychologen kan daar info over verstrekken.
Maar tijdens de studie word je wel verteld welke richtingen er zijn.

Omdat het een universitaire opleiding is, zit je toch al gauw in 3000-5000 euro per maand.

Je kan er op veel plaatsen mee terecht.
Internaten, instellingen voor psychiatrie, bedrijven etc.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twee jaar terug kon ik nog met mijn hbo-propedeuse (zo heet dat als je je eerste jaar gehaald hebt) doorstromen naar de studie psychologie aan de universiteit.
Bij psychologie is er wel een loting, maar met een propedeuse van een sociale (hbo) studie kom je in klasse C. Deze klasse staat gelijk aan gemiddeld een 7 staan op het vwo. Je maakt dus nog een redelijk grote kans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan nog steeds met een HBO propedeuse. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Financieel gezien is een propedeuse niet handig. Het is goedkoper om eerst het VWO te doen met al die straffen en leningen en weet ik veel wat allemaal als je te lang studeert. Je hebt maar een beperkt aantal jaar een studiefinanciering op HBO/WO.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je denkt dat VWO te moeilijk voor je is, zal een universitaire studie dat dan ook niet zijn?
De opleiding psychologie is een universitaire opleiding.
Om tot de opleiding Psychologie te worden toegelaten, heb je een VWO-diploma nodig of een HBO-propedeuse.

Bij deze opleiding wordt bij veel universiteiten geloot om toelating (numerus fixus). Je eindcijfers van het VWO tellen hierin mee: hoe hoger je cijfers zijn, hoe groter de kans op toelating.

De bacheloropleiding Psychologie duurt drie jaar. Daarna volg je een master. Zie hiervoor: Vervolgopleidingen. De opleiding is te volgen in voltijd en deeltijd.

De universitaire masteropleiding Psychologie, richting Kinder- en Jeugdpsychologie duurt één jaar. Je kunt de opleiding alleen in voltijd volgen. Je verkrijgt kennis en ervaring tijdens je opleiding en tijdens je stages. Deze opleiding kan je volgen nadat je de opleiding psychologie hebt gevolgd.

Als beginnend psycholoog in een zorg- of welzijnsinstelling kun je rekenen op een bruto salaris van minimaal zo'n € 2.580,- per maand exclusief 8% vakantietoeslag en een eindejaarsuitkering. Dit kan oplopen tot ruim € 5.730,- voor een ervaren klinisch psycholoog.

Dit zijn salarisindicaties voor 2012.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan! Hopenlijk heb je er wat aan. :)