Wat is het verschil tussen alternatieve energie en duurzame energie?

Ik ben informatie aan het zoeken over alternatieve energieën.
Nu vind ik op verschillende sites duurzame energieën en alternatieve energieën. Zit hier een verschil tussen of betekend het hetzelfde.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Eerst moet je weten wat 'gewone' energie is : gas, olie, steenkool. ofwel : energie uit fossiele brandstoffen.

Alternatieve energie zijn dus de andere soorten. Dat kunnen duurzame soorten zijn (windkracht, zon, waterkracht etc), maar ook minder onomstreden soorten als kernenergie. Dat is wel alternatief, maar 'duurzaam' kun je het nog niet echt noemen zolang we niet weten wat we met het afval moeten doen.

Alternatief en duurzaam betekent dus niet hetzelfde.
Duurzame energie is wel een alternatief, maar niet alle alternatieve energie is per definitie duurzaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, als voorbeeld van 'niet duurzame alternatieve energie' is kernenergie de aangewezen kandidaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gegeven dat wind energie 1 van de oudste industriele energie soorten is zou ik die niet als alternatief maar weer wel als duurzaam beschouwen. (eerste industriele revolutie mbv zaagmolens, poldergemalen, olie molens etc. Onze hele gouden eeuw draaide op windmolens voor bv de scheepsbouw).
Oftewel: Er bestaat ook duurzaam , niet alternatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de term 'alternatief' wordt gebruikt als algemene term voor niet-fossiele brandstoffen i.e. alternatief voor fossiele brandstoffen. Daar vallen wind en water, al worden ze al eeuwen langer gebruikt dan gas en steenkool, dus ook onder.

Andere antwoorden (1)

Alternatieve energie kan duurzaam zijn maar dat is geen garantie.
Met alternatieve energie wordt de vrijmaking van energie bedoeld die op niet traditionele manier bekomen wordt.

De info via de 3e link die ik hier bijstuur geeft in eerste instantie een overzicht van traditionele energievormen dan heb je al een uitgangspunt en/of referentiepunt naar de alternatieve energie.

Via de 1ste en de 2e link krijg je uiteenlopende informatie over alternatieve en duurzame energie.

Gouden tip:
Tracht deze materie niet ineens te bevatten.
Lees een stuk en laat het dan rusten.
Stel er opnieuw vragen over als je iets niet begrijpt en laat het allemaal rusten zodat ook jij 'duurzame' herinneringen overhoudt aan de informatie die je opgenomen hebt ;-)

Succes en Fijn weekend nog!