hoe leer ik makkelijk geschiedenis zonder samenvatting te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er mis met het maken van een samenvatting?

Antwoorden (9)

door goed door te lezen. en je zou ook nog een documentaire kunnen kijken die ze wel eens bij de bieb hebben over geschiedenis.

Toegevoegd na 4 minuten:
en je kan ook nog naar de bibliotheek om over dat zelfde onderwerp een boek te zoeken waar misschien wat meer plaatjes bij staan. dat helpt ook vaak bij het leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bijv. een week van te voren elke dag lezen, en lezen en leen dan blijft het vanzelf wel hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eerst wat je al weet, maak bijv. een test voor je zelf. Daarna kan je een mindmap maken over de stof die je niet kent of er boeken over lezen. Als je een leuk boek erover leest neem je het sneller op, of een film. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geschiedenis is geen verzameling van losse feitjes, maar een samenhangend geheel van gebeurtenissen.
(actie==> reactie, waarom gebeurt iets, waarom toen en en niet op een ander moment, etc.)

Als je de logica achter de samenhang van gebeurtenissen
kent, en daarmee de zaken in een groter geheel kan plaatsen wordt het veel makkelijker om die kennis via diverse wegen te benaderen, Met als resultaat dat (o.a.) geschiedenis beter te leren is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Studeren doe je altijd met P.E.P. (potlood en papier)
Je schrijft steeds dingen op die interessant (zouden kunnen) zijn. Als je een uur of wat bezig bent, kijk je je aantekeningen na en probeer te herinneren waar die voor staan. etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik zelf altijd doe is een stukje lezen van zo'n ongeveer 3 t/m 5 regels (afhankelijk van de grote van de te leren tekst) lezen en bij elk stukje mezelf afvragen; wat is de kern van dit stukje? Zo maak je een soort vragenschema maar dan zonder dit allemaal te opschrijven (wat natuurlijk veel tijd kost).
Hierna lees ik alles nog even grondig door.

Vlak voor de les begint pak ik nog even mijn boek erbij om alles nog één keer vlug door te kijken, zo zit alles weer vers in mijn geheugen. Op deze manier is het tijdens de toets net alsof ik heb boek er gewoon bij heb!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak een overzicht met de belangrijkste jaartallen en de belangrijke begrippen daarbij. Als je dan de tekst nog een keer goed doorneemt. Zit het er waarschijnlijk al een heel eind in. Je kunt dan nog een aantal keren het overzicht doornemen.
veel succes met leren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat er geen samenvatting aan het einde van het hoofdstuk? Geschiedenis zijn veelal verhaaltjes, die je een paar keer door moet lezen. De jaartallen moet je wel even in je hoofd stampen. Maar daar kun je eventueel nog leersites voor gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben een leraar in opleiding, en geef ook geschiedenis. Uit ervaring weet ik dat leerlingen geschiedenis vaak saai vinden, en dus ook vaak moeite hebben om het goed te leren. Wanneer de hoofdstukken uit zijn, gaan we in de klas een mindmap maken. Hiermee kun je beter onthouden en overzicht krijgen van alle losse elementen. Het zal je misschien vreemd voorkomen, zo'n tekening te maken, maar het werkt echt. Dus in plaats van een compleet uittreksel te maken, maak je nu ''en tekening met alle relevante informatie. Kijk even bij de link hieronder, en ik hoop dat het een uitkomst voor je zal zijn. Succes!