Vind ik een goeie vraag. Want op het werk wordt het vaak wel weer gedaan, maar dan doormiddel van gebak. En je kunt niet de hele klas trakteren op taart.
Ik denk toch dat het komt door de volwassen-wording. Het lijkt dan alsof je nog feestjes geeft enzo.

Maar weet je, misschien moet je het gewoon eens proberen - als je tenminste zelf op de middelbare schoolzit - en kijken hoe anderen reageren. Als ze je dan uitlachen, moet je hun ook iets aanbieden. Kijken wat ze dan doen ;). Er is namelijk niets verkeerd aan.
Ik heb vorig jaar in de zomer eens in de trein ons hele treinstel getrakteerd. Ik was niet jarig. Het was geweldig om al die reacties te zien. Mensen worden dan ineens achterdochtig, haha. Zo van: waarom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat je dan wat ouder bent.En volwassener
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duh
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja daarom :) ook wel een beetje logish :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is werk he.Geen school...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh bij ons werd best vaak als je jarig was gewoon een zak met kitkat/mars/etc rond gegaan hoor. Zeker in de eerste 3 klassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja oke.Bij sommige middelbare scholen doen ze t wel
en sommige niet.Het verschilt mer school gewoon.-.-
ik denk omdat het te kinderachtig word. en dan word je ook zo opgedrongen om het te doen. want als heleboel andere het doen voel jij je vaak ook verplicht om eraan mee te doen. sommige leeraren doen het meestal nog wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel veel mensen bij mij in de klas gaan wel met bijv een zak chocolaatjes de klas rond als ze jarig zijn!
Dus bij ons heb je wel de keuze om het te doen.
Ik denk ook dat het eraan ligt dat de basisschool veel persoonlijker is dan zo'n grote middelbare school, dus dan doe je het ook minder snel.
En als je in verschillende clusters zit (dus vaak met een andere klas, ivm profielkeuze) kan je moeilijk in iedere klas langsgaan.
Bovendien mag je ook vaak veel mensen in je klas niet op de middelbare school en zijn er veel groepjes in een klas.
Die trakteren dan vaak het groepje waar ze bij horen op bijvoorbeeld een milkshake bij de mcdonalds;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trakteren als je jarig bent ís niet kinderachtig. Op de basisschool werden de verjaardagen vaak bijgehouden in een verjaardagskalender, vaak ook samengesteld door de klas zelf. Als iemand jarig was werd dat vaak al een week ervoor aangekondigd. De leraar/lerares was veel meer betrokken bij de klas dan op het voortgezet onderwijs. Daar geven docenten vaak ook meerdere klassen les. Er wordt bij ons trouwens wèl getrakteerd (het MBO), maar daar komen de leerlingen zelf mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een traditie die zo gegroeid is. Meer moet je er denk ik niet achter zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is hetzelfde als vragen waarom leggen ze wel iets in je schoen als surprise in de 1e en 2e groep en daarna niet meer...op een gegeven moment groei je over dingen heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het vo wordt ook getrakteerd, alleen is het dan wat simpeler en geen heel knutselwerkje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt ook in het voortgezet onderwijs getrakteerd. Maar het komt minder vaak voor. Je gaat daar van het ene vak naar het andere. Terwijl op de basisschool doorgaans de hele dag dezelfde persoon voor de klas staat. Met die persoon heb je een band. Die kan een geschikt moment uitkiezen.
Wanneer in het voortgezet onderwijs wordt getrakteerd is het vaak op een uur dat de jarige de mentor heeft. En de mentor heeft niet iedereen elke dag. Daardoor vermindert de kans op een geschikt moment.
Ook moet je in het VO nogal eens een flink stuk fietsen of op een andere manier reizen. Je moet dan wel de traktatie al die tijd meenemen. In het basisonderwijs kan het wat gemakkelijker van huis worden meegebracht. Soms met hulp van anderen.
Dat zijn wat redenen waarom het trakteren op het VO wat minder voorkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is op school zo bepaald en zal te maken hebben met de hoeveelheid zoetigheid/vettigheid die daarmee gepaard gaat.
Op de BS waren ze al niet happig op ongezonde traktaties, wat vrij vaak getrakteerd werd/wordt.
Dat zal op het VO niet veel anders zijn. Een appel trakteren met een leuk parapluutje erop is not done, denk ik zo.