Wie kan mij informatie verschaffen over BTW-gerelateerde onderwerpen?

Ik heb een aantal vragen over beginnende ondernemers?.

Beste Goeievragers,

Ik begin binnenkort aan mijn eigen onderneming, althans, dat staat op de planning. Bij KVK kom ik niet heel veel verder. Zij verwijzen mij door naar de belastingdienst met de vragen en vice versa. Top geregeld trouwens, enfin: onderstaand de vragen. Gelieve inhoudelijk te antwoorden en ook genummerd antwoorden voor het overzicht! :-)

1. Je hoeft geen BTW af te dragen als je minder dan €1345,- aan BTW per jaar verdient. Mag je dan wél BTW terugvragen?

2. Betaal je inkomstenbelasting als startend ondernemer? Hoeveel? Wanneer?

3. Stel dat ik een maand geleden een nieuwe camera heb gekocht die ik nodig heb voor mijn bedrijf, en de inschrijving is een maand na de aankoop van deze camera. Kan ik dan hier het BTW bedrag dan nog van terugvragen, of is het dan gewoon simpelweg een privé aankoop geworden.

4. BEDRIJFSNAAM.NL wordt het ‘hoofdbedrijf’. Mag ik dan een andere site met een andere branche toch onder mij nemen (handelsnaam)? Dan wordt er onderaan bijvoorbeeld vermeldt: “Onderdeel van… met gebruik van het KVK nummer van…”. Kan ik dan ook de BTW aangiftes en omzetbelasting gewoon in één keer doen i.p.v. elke handelsnaam apart.

5. Heb ik verder nog nuttige startersvoordelen?

6. Kan ik de uittreksel inscannen, en mag ik deze dan blijven gebruiken? Of moet ik dan continu een nieuwe aanschaffen.

Alvast hartelijk dank!

Gr
Bas

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Als je onder de kleine ondernemersregeling valt zoals in jou geval draar je geen btw af maar kan je die ook niet terugvorderen,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
RonRon, dat is alleen wanneer je minder administratieve verplichtingen hebt? "U hoeft geen btw-aangifte meer te doen."
Bron; http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/wie_moeten_een_btw_administratie_bijhouden/ontheffing_administratieve_verplichtingen/ontheffing_administratieve_verplichtingen
ronron1212
10 jaar geleden
Je hebt het over een omzet die binnen de regeling valt bashh

Antwoorden (1)

Een antwoord op 6. kan ik wel geven: het uittreksel uit het Handelsregister geeft de juiste gegevens (als je die hebt aangeleverd uiteraard) op de datum die op het uittreksel staat. Het is aan de tegenpartij om te bepalen hoe lang men dit uittreksel accepteert. Dat kan een maand zijn maar ook een half jaar of nog langer. Hoe ouder het uittreksel, hoe minder de tegenpartij de garantie heeft dat het inhoudelijk nog klopt. Want een ondernemer met een eenmanszaak kan zomaar beslissen om er een bv van te maken en die ingangsdatum staat uiteraard niet op het 'oude' uittreksel.

Overigens zou ik als tegenpartij niet blij zijn met een zelf ingescand papieren uittreksel. De KvK levert ook digitale, gewaarmerkte uittreksels in pdf-vorm die dezelfde waarde hebben als het originele uittreksel op papier. Dit pdf-uittreksel moet je ook precies zo aan de tegenpartij sturen als die erom vraagt.

Uiteraard kan iedereen ook zelf uittreksels opvragen bij de KvK. Dan weet je van tevoren hoe de bestuursstructuur van het bedrijf in elkaar zit en wie tekeningsbevoegdheid heeft.

Toegevoegd na 5 uur:
4. Btw-aangifte doe je per bedrijf. Die handelsnamen die onder de statutaire naam hangen, zijn feitelijk alleen maar verschillende 'etiketten', geen zelfstandige bedrijven. Zouden het aparte bedrijven zijn, dan zouden ze allemaal een eigen KvK-nummer moeten krijgen. En krijgt ook ieder bedrijf een eigen btw-nummer. En zou je ook voor elk bedrijf apart aangifte moeten doen tenzij je kiest voor aangifte als fiscale eenheid (dan krijg je voor de btw-aangiften er nog een nummer bij, het btw-nummer van de fiscale eenheid.)

Ik heb al heel wat KvK-uittreksels gezien en sommige omschrijvingen van de bedrijfsactiviteiten zijn vaag genoeg om er allerlei aanverwante activiteiten onder te laten vallen zonder dat je van een ander bedrijf zou moeten spreken.

Toegevoegd na 9 uur:
Vraag 3: als je aannemelijk kunt maken dat die camera aangeschaft is voor het te starten bedrijf dan kun je een verzoek indienen bij de inspecteur van de Belastingdienst om die btw alsnog in vooraftrek te mogen nemen (als je ondernemer voor de btw bent). "Zomaar" in aftrek nemen mag niet (onder meer niet omdat de factuur niet aan de fiscale eisen voldoet: hij staat niet op naam van je bedrijf). De btw van een camera die je voor privé doeleinden hebt aangeschaft en nu voor je bedrijf gaat gebruiken, kan niet in aftrek worden genomen.

Toegevoegd na 23 uur:
Aanvulling 6: alle handelsnamen van een bedrijf moeten op het KvK uittreksel staan.
Computoon