Gaat uwv bij ondernemer met uitkering uit van inkomsten van belastingdienst inkomen na startersaftrek e.d. ?

Als je vanuit de WAO als zelfstandige start kan dit invloed op je uitkering hebben, de vraag is gaan zij uit van de uiteindelijke inkomsten bij de belastingsdienst na alle aftrekken of vanuit het zogenaamde daadwerkelijke inkomen wat je theoretisch daadwerkelijk hebt verdient? Dit valt nergens meer terug te vinden, vroeger stond he op de uwv site maar dat is verwijdert....

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

De link met informatie van het UWV is inderdaad niet meer te vinden. Maar er is wel andere informatie, ook van het UWV, te vinden. Weliswaar in iets afwijkende situaties, maar met dezelfde grondprincipes.

De ondernemersaftrek (zelfstandigenaftrek, meewerkaftrek, startersaftrek) moet bij de fiscale winst worden opgeteld. Het gaat bij de WAO-inkomstenverrekening dus om de 'fiscale' winst zonder rekening te houden met ondernemersaftrek.

U hebt tijdens de startperiode als zelfstandige een voorschot ontvangen. Achteraf wordt berekend of u uw uitkering (gedeeltelijk) moet terugbetalen. Na 2 - 2,5 jaar gaat het UWV kijken wat uw inkomen is geweest in het jaar na de start en dan worden de inkomsten verrekend en wordt het voorschot definitief vastgesteld. Hierbij wordt gerekend in boekjaren, d.w.z.: als u als ondernemer per 1 juli 2013 bent gestart, begint de verrekeningsperiode per die datum. Het belastingjaar met de jaarcijfers loopt hiermee dus niet synchroon.

De bruto terugbetaalde bedragen kunt u t.z.t. als negatieve inkomsten opgeven bij de aangifte in het jaar waarin u moet terugbetalen. Op die manier wordt de te betalen belasting lager en betaalt u per saldo alsnog netto terug.

Verdient u in de startperiode meteen veel geld? Dan kunt u ervoor kiezen uw voorschot te verlagen of zelfs helemaal stop te zetten. Dan hoeft u later minder terug te betalen. Maakt u geen winst en heeft u ook geen andere inkomsten, dan hoeft u niets terug te betalen. Maar u moet wel uitleggen hoe u deze periode doorgekomen bent.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank u. Dit alles klinkt zeer onbemoedigend, als ik het goed begrijp, als starter heb je een hoop te investeren en als al die "kosten" volgens uwv dus als daadwerkelijk verdiend geld en inkomsten beschouwd worden (met belasting heb je iig nog de afschrijvingen e.d. Ook) dan vind ik dit vreemd, het is immers niet zo dat ik het geld heb kunnen gebruiken om van levensbehoefte te voorzien. Moet je dat geld volgens uwv toch terugbetalen is dat een zeer slechte zaak voor je financieel gezien. Maar ik kan het verkeerd begrijpen, jammer dat het uwv niet duidelijke algemene info geeft. Maar ik begrijp hun motieven volgens mij wel als ik het zo lees....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel ontmoedigend**
fisbel
10 jaar geleden
Het beleid stimuleert inderdaad niet om aan te pakken en iets uit te proberen. Voor een werkloze is er nog iets voor te zeggen als ondernemer te beginnen. Zijn uitkering stopt immers na maximaal ruim 3 jaar. U bent echter WAO-er en als ik de informatie goed lees is die zoals beschreven. En zou u uw recht op de WAO uitkering niet terugkrijgen als na een paar jaar blijkt dat het ondernemerschap niet biedt wat gehoopt werd. Checkt u mijn antwoord en wat in de links te lezen staat wel. Ik heb geen belasting praktijkervaring op dit gebied van ondernemerschap (starter) en verrekening met inkomsten via het UWV. WAO is een andere situatie als WW. Het is toch wel erg cru als initiatief om te gaan werken afgestraft zou worden met voor u (in het slechtste geval) bijstand.
Beste Sjakie1234

Je wilt weten welke inkomsten UWV met je WAO uitkering verrekent wanneer je werkt als zelfstandige. Wanneer je als zelfstandige werkt, wordt de winst uit onderneming gezien als inkomen. Dat is dus het bedrag wat verrekend wordt met je uitkering.

Actuele informatie over werken als zelfstandige naast de WAO vind je hier: http://bit.ly/X9vqFM

Met vriendelijke groet,

Ellen
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare