Waar kan ik informatie en uitleg vinden over het gebruik van naamvallen (en met name de 1e en 4e) in het Duits?

Ik snap de 1e&4e naamval & bezittelijke naamwoord niet in het duits?

Ik doe nu 2h/v en we zijn nu bezig met H.4
Ik heb op google niet echt een goede uitleg kunnen vinden hierover..
Mijn docent legt echt heel erg slecht uit.. ik snap er gewoon NIKS van.
Na de vakantie heb ik hier een toets over en het is meteen de eerste les na de vakantie.. dus ik kan moeilijk allemaal dingen gaan vragen.
Kunnen jullie mij misschien uitleggen hoe je het moet gebruiken en toepassen?
Of hebben jullie een site..
Ik moet meestal van die zinnetjes maken in de toetsen
Ik heb een oefentoets en daar staat een voorbeeld zin:

Ik voel mijn voeten. Zij doen pijn. = Ich fühle meine Füße. Sie tun weh

Alvast bedankt =)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
1e nv is onderwerp en 4de nv is lijdend voorwerp. In je voorbeeld is -mijn voeten- in de eerste zin lijdend voorwerp en daar is -ik- het onderwerp. In de tweede zin is -zij- het onderwerp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe zit het met de bezittelijke naamwoord?
zondag
12 jaar geleden
De bezittelijke voornaamwoorden zijn: mijn, jouw, zijn, haar, ons/onze, jullie, uw, hun. Meer zijn er niet.

Het beste antwoord

Ik zit nu in 5VWO en ik probeer altijd de Duitse zinnen naar het Nederlands te vertalen.
Als ik dan moet kiezen tussen 1e of 4e naamval dan kijk ik wat het onderwerp is door mijzelf de vraag te stellen: Wie of wat doet de handeling? Het antwoord op deze vraag is het onderwerp.
Bij lijdend voorwerp kan je bijv. gaan ontleden. eerst kijken wat het onderwerp is, daarna persoonsvorm, het overgebleven is het lijdend voorwerp.
Jouw voorbeeld:

Ik voel mijn voeten.
Wie of wat doet dat voelen (van mijn voeten)? --> ik (= 1e naamval)

Wat voel(pv) ik(ond.)? --> mijn voeten!!! (4e naamval)
Dus mijn voeten is vierde naamval.

Nu maakt het in dit voorbeeld niet uit of je 1e naamval (die) of 4e naamval (ook die) gebruikt, dit maakt alleen bij mannelijk uit.

De zin: Ich fühle mein- Füße (het is 4e naamval vrouwelijk = die/eine. dus mein- wordt meine.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien kan deze site je helpen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1e naamval = onderwerp
4e naamval = lijdend voorwerp
Misschien heb je iets aan de uitleg van de Duitstalige wikipedia. Er staan wat voorbeelden in.

Je kunt vanuit deze site ook iets verder gaan zoeken.

Toegevoegd na 2 minuten:
De 1e en 4e naamval hebben ook een eigen site en is wel even wat Duits lezen, maar dat moet je toch leren. Dus waarom niet wat extra oefening?

Toegevoegd na 13 minuten:
Vooral de stukjes "Das System der Kasus in der deutschen Sprache" die geven wat uitleg en voorbeelden. Niet de hele pagina. Je moet het even beperken tot wat er over de Duitse taal staat geschreven. Het is ook belangrijk voor de vervoegingen of het zelfstandige naamwoord vrouwelijk, mannelijk of onzijdig is. Als je een Duits woordenboek hebt dan moet dat er bij staan als het is.

Toegevoegd na 14 minuten:
Voorbeeld: der Mann, die Frau und das Kind.