Wat houdt de studie Vrijetijdsmanagement in?

Op school moeten we ons profiel kiezen en dus kijken we een beetje naar wat voor studie's je kunt doen als je je VWO diploma eenmaal hebt... ik zal Vrijetijdsmanagement in de lijst staan... huh?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

De hbo-opleiding Vrijetijdsmanagement (VTM) leidt je op voor een baan in de vrijetijdsindustrie: theaters, concertorganisaties, tentoonstellingen en bijvoorbeeld reisorganisaties. Het begrip ´beleving van vrije tijd´ staat centraal.
Meewerken aan allerhande rock- en dancefestivals, de organisatie van de museumnacht, de marketing van een tentoonstelling over die kekke ontwerper… Slechts een aantal voorbeelden van wat je kunt doen na je opleiding.

Wat kun je ermee worden?
Manager, bijvoorbeeld bij een pretpark
Zelfstandig ondernemer
Marketeer
Beleidsmedewerker vrijetijdseconomie (ook wel ´recreatie en toerisme´genoemd)
Public relations- of communicatieadviseur
Communicatiemanager
(Assistent) project manager of projectmedewerker van een evenement
(Assistent) evenementencoördinator
Je werkt dan bij theaters en andere culturele instellingen, toeristische organisaties, vrijetijdscentra, congres- en evenementenbureaus, sportcentra, sportbonden of de gemeentelijke overheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vrij tijdse activiteiten organiseren volgens mij!???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Wat houdt Vrijetijdsmanagement in?
De studie Vrijetijdsmanagement is een erg brede opleiding. Je wordt opgeleid voor een baan binnen de vrijetijdsindustrie, waarbij je je richt op de invulling van vrije tijd, en de kwaliteit ervan. Het werk dat je doet speelt zich achter de schermen af. Je werkt vanuit een organisatie, en leert tijdens de opleiding hoe je vrijetijdsproducten organiseert en plant. Je leert bijvoorbeeld hoe je met mensen omgaat en hierbij commercie toepast. Je krijgt les in talen en trainingen, in leidinggeven en in communiceren. Toekomstige beroepen waaraan je kunt denken, zijn eventmanager, (concept)ontwikkelaar, productmanager, organisator van beurzen en congressen, artiestenmanager of beleidsmedewerker. Evenementenbureaus, poppodia, schouwburgen of pretparken kunnen allemaal tot je toekomstige werkveld behoren. Uiteraard kun je ook je eigen bedrijf beginnen, zowel in binnen- als buitenland.

- Wat kun je van de opleiding Vrijetijdsmanagement verwachten?
Vrijetijdsmanagement is een praktijkgerichte opleiding. Tijdens het eerste jaar krijg je een beeld van de sector en wat je daarbinnen allemaal kunt doen. Je doet veel projecten, (soms) in opdracht van een bedrijf. Vanaf het tweede jaar ligt de nadruk op het zelfstandig onderzoek doen binnen de vrijetijdsindustrie. Je loopt twee keer stages gedurende je studie. Vakken waar je tijdens de opleiding mee te maken krijgt zijn dienstenmarketing, marketingcommunicatie, financieel management, onderzoekstechnieken en schriftelijke communicatie. Je houdt je tevens bezig met de ontwikkeling en trends in de vrijetijdssector (Leisure trends, Leisure sector, Consuming Leisure). De opleiding is ook in het Engels te volgen. Wanneer je bent afgestudeerd, ontvang je de titel Bachelor of Business Administration. Tevens zijn er diverse (internationale) masteropleidingen die te maken hebben met toerisme, vrije tijd en management die je kunt volgen.

- Past deze opleiding bij jou?
Je interesses liggen bij het vermaken van mensen en het werken achter de schermen. Je houdt van een uitdaging en bent creatief ingesteld. Daarnaast is het belangrijk dat je goed kunt samenwerken. Dit begint al in het eerste jaar van de opleiding, waarbij je een aantal projecten in groepen doet. Je durft de touwtjes in handen te nemen en toont initiatief. Verder ben je stressbestendig, economisch ingesteld en heb je een groot organisatievermogen. Uiteraard stort je je vol enthousiasme op een project.