Ik vind mijn opleiding niet leuk, wat kan ik doen om het toch tot het einde vol te houden?

Het is nu al mijn derde opleiding, de eerste(1e jaar) was niks, de twee kon ik niet afmaken (1e jaar) door een zware depressie en ik ben nu bezig met de derde (1e jaar). Ik vind dat ik het af móet maken. Ook al is het niet het niet, ik heb dan wel altijd een diploma om op terug te vallen. Ook omdat het anders niet uitkomt met de studiefinanciering. Wat kan ik doen om het toch wat 'draaglijker' te maken, ik vind de opdrachten totaal niet leuk. En het is heel anders als ik verwacht had.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (5)

Belangrijkste is zoals je zelf aangaf steeds voor ogen houden van je einddoel: het diploma halen. Dit geeft toegang tot een bepaald salarisniveau of mogelijkheid om een richting te volgen die je wel leuk vindt op een hoger niveau!! Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit nog op de middelbare school, en geloof me, dat is ook niet leuk maar ik moet ook volhouden :( ik snap je probleem helemaal maar wij kunnen (indien eerder gezegd) niet voor je kiezen! Maar denk aan de reden die je had waardoor je deze opleiding koos, probeer het leuk te maken door in de avond bijv, naar de bios te gaan met vrienden, dan heb je wat om naar uit te kijken;)!

Je moet gewoon denken aan wat je eraan hebt als je je diploma wél hebt gehaald, wat je er dan allemaal mee kan bereiken, nu is het misschien niet leuk, maar als dit allemaal af is, kun je er waarscheinlijk toch wel leuke ervaringen aan over houden;)!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag me af waarom je die keuze heb gemaakt.
Zou het niet beter zijn om eerst eens goed te bedenken welke kant je op wil.
Een studie die je helemaal niet ziet zitten, alleen maar om een diploma op zak te hebben lijkt me geen verstandige beslissing!!!!
Wie weet hoe vaak je op dat diploma moet terug vallen.
Hoeveel jaren moet je dan werk doen wat je absoluut niet leuk vind.
Denk dus eerst eens goed na.
Overleg eens met je ouders hoe je dit kunt oplossen.
Misschien is er ook nog een studie werken/leren die je wel leuk vind.
Heel veel plezier in je toekomstige studie/baan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dit echt af wil maken (en dat vind ik een goede houding): Zet door. Ga niet bij de pakken neerzitten en bedenk niet wat je allemaal tegenvalt aan deze opleiding, maar maak eens een lijstje van wat je WEL leuk vindt aan de opleiding. Een opleiding is ook nooit door de hele opleiding het zelfde. Misschien wordt het volgend jaar wel een stuk leuker, of valt er dan meer te kiezen, nadat je de basale vakken hebt gehad. Ga ook eens praten met 'ouderejaars', hoe zij het leuk gehouden hebben voor zichzelf.

Als er individuele of groepsopdrachten bij zitten, bedenk dan zelf hoe je die voor jezelf zo leuk mogelijk zou kunnen maken en overleg met je docent of je het ook op jouw manier zou mogen doen.

Kijk of er vrije keuzeruimte in je opleiding zit die je zelf in mag richten waardoor de opleiding weer leuker wordt. Bekijk of je keuzevakken bij andere opleidingen mag doen.

Of je later een leuke baan vindt hangt niet zo heel erg af van je papiertje, je zult het uiteindelijk zelf leuk moeten maken. Ik denk niet dat je nu al bang moet zijn dat je door deze 'niet zo aansprekende' opleiding de rest van je leven met rotwerk zult zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien helpt het om een studiemaatje te zoeken. Als je samen met iemand studeert die wel enthousiast is, komen gedachten als 'wat is dit toch saai' of 'dit is helemaal niet wat ik wil' misschien minder snel in je op dan wanneer je een hele tijd in je eentje zit.