Zijn de populaire sprookjes wel geschikt voor meisjes?

Sneeuwitje, Assepoester, Doornroosje en Roodkapje zijn niet altijd even dapper en slim in hun avonturen. Ook de stiefmoeders in de verhalen worden niet altijd positief neergezet. Wat al deze rollen gemeen hebben is dat het vrouwen zijn. Is het dan wel verantwoord om deze verhalen te vertellen aan meisjes en jonge vrouwen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Sprookjes geven een vertekend beeld van de werkelijkheid, daarom heten ze ook sprookjes. Echter, in alle kinderboeken die ze later zelf gaan lezen staan ook talloze dingen die niet kunnen, of die niet kloppen.
Door ze sprookjes voor te lezen en er met ze over te praten geef je ze juist een goede ondergrond mee.
Wij zijn er toch ook allemaal mee groot geworden, en ik heb er "niets van overgehouden".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja hoor. Als jij je kinderen opviedt met de insteek dat jouw dochter wel slim / zelfstandig / handig is, dan is er niets aan de hand.

Je kan je misschien afvragen of joongens er niet negatief door beinvloedt worden..?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor deze sprookjes zijn al zo oud ,ik denk dat geen enkel kind daar een verkeerd beeld bij krijgt.
De efteling en met name het sprookjesbos is niet voor niets populair bij kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is toch een sprookje ,een kind kan je toch uitleggen en begeleiden daarin.De opvoeding is belangrijker hoe wordt er met het meisje om gegaan en moeder?Door sprookjes krijgen kinderen geen vertekend beeld.
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar: rolmodel en fictie.
Een rolmodel is een ouder, een sprookje is fictie; kinderen kunnen daar lekker over fantaseren, maar als kinderen een gezond rolmodel in hun omgeving hebben hebben ze gauw genoeg door dat sprookjes geen werkelijkheid zijn. Daar hoef je niks voor uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een verhoogde kans? Dan moet het toch een omvangrijk onderzoek geweest zijn om andere factoren te kunnen elimineren lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw, dat ik dan nog zo goed terecht ben gekomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het exacte wetenschap betrof hadden ze dan weer een probleem met de lat van Popper en jou, Suzy ;-)
Het gaat in een sprookje toch niet om de karakters? Een meisje vindt juist sprookjes als assepoester, sneeuwwitje en doornroosje leuk vanwege de tekeningen, alle meisjes willen toch prinses zijn vanwege de mooie jurken die dan altijd getekend zijn en de mooie meisjes. Jongens moeten dapper zijn en meisjes lief en mooi. Zo was het toch altijd?Vooral kleine kinderen leven in de fantasiewereld,vooral bij sprookjes. Het is toch niet erg als een meisje net zo lief en mooi wil worden gevonden? Als ze ouder wordt groeit ze automatisch mee met de emancipatie want de fantasie veranderd dan al snel in de werkelijkheid.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tekeningen? Ik vond het als klein meisje vooral leuk om sprookjes te lézen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies +1
amc
14 jaar geleden
Sprookjes worden toch ook vaak voorgelezen,omdat het kind zelf nog niet( goed ) lezen kan? Zo`n kind kijkt vooral naar de plaatjes.
het laat juist heel veel goede dingen zien: dat je geen snoep of een appel van vreemden aan moet nemen, en bij zo`n kwade stiefmoeder zou een toekomstige stiefmoeder alleen maar mee kunnen vallen, dat je net als roodkapje niet impulsief moet zijn etc. en ja ze gebruiken daar vrouwen voor maar dat kunnen ook mannen zijn. de mannen worden in sprokkjes ook niet goed neergezet dan omdat alle mannen gemeen zijn behalve die ene prins. en die boze wolf is ook meer mannelijk, net als de boze heks weer een vrouw is....gewoon toeval. ik vind dat kinderen op een bepaalde leeftijd van rond de 6 jaar best al zoiets kunnen kijken omdat je ze op die leeftijd juist wat meer vrij moet laten op verschillende gebieden en dan is het best wel leerzaam dat niet alle mensen even goed en aardig zijn. onder de 6 jaar is een ander verhaal weer omdat die kinderen echt zichzelf veilig moeten voelen om lekker kind te mogen zijn. op de kleuterschool krijgen ze ook al thema`s zoals sprookjes enzovoorts. een nadeel van een leerzaam programma is dat ze `s nachts soms niet durven te gaan slapen, dus moet je als ouder eerst even overwegen of jij je kind op een bepaalde leeftijd daar al geschikt voor vind.