Hoe moet ik plannen? (Middelbare school)

Hallo ik zit op HAVO de 3e leerjaar en ik wil graag naar VWO, maar ik heb tips nodig met planning. Mijn school die blijft hameren op plannen, plannen, plannen, maar ik weet niet hoe! Als ik zeg maar een schriftelijke overhoring op maandag heb en op dinsdag 2 repetities en op woensdag weer een schriftelijke overhoring en donderdag een repetitie en vrijdag een mondelinge overhoring dan kan ik niet voor die repetitie van donderdag en die schriftelijke overhoring op woensdag leren, dan doe ik dat een dag van te voren omdat de eerdere dagen niet lukken en omdat ik dan weer 2 repetities heb op dinsdag zeg maar.

Als het mij nou zou lukken om eerder te kunnen leren en niet steeds tot 00.00 elke dag aan mijn huiswerk te zitten zat ik misschien wel op VWO.

Ik ben radeloos hulp zou fijn zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6 overhoringen in een week!?

Antwoorden (3)

Als jij naar het VEWO wilt, dan zel je echt met twee vingers in je neus de HAVO moeten kunnen redden. Het feit dat je dit niet lukt, betekent dat je niet van 3 HAVO naar 3VWO kunt overstappen. Maak eerst de HAVO af, en dan naar 5 VWO.

Wat betreft plannen> Eerder plannen. niet de examenweek proberen in te delen, maar vanaf dag 1 bezig zijn met de stof, en af en toe het materiaal van de weken ervoor herhalen. Zo kom je ruim voor de examens op een punt dat je alle stof beheerst en kan je als voorbereiding op de examens een paar zwakke punten herhalen. Dan blijft het ook langer hangen en worden de volgende examens en vakken vanzelf makkelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe het op jouw school is geregeld, maar op mijn school hadden ze een regel dat repetities minimaal een week van te voren opgegeven moeten worden. Ik hoop dat dit ook op jouw school is, aangezien je wel tijd moet hebben om het te leren.
Begin in eerste instantie goed op te letten in de klas (wanneer je dit nog niet doet), maak aantekeningen van dingen die je nog niet weet. (Dingen die ik altijd wel weet, schrijf ik nooit op, maar dingen die ik nog niet weet, of moeilijk vind om te onthouden, schrijf ik vaak op). Maak een samenvatting van de hoofdstukken die je moet leren, wanneer je het fijn vindt om vanaf een samenvatting te leren. Ook in de samenvatting kun je ervoor kiezen om dingen die je al weet, weg te laten. Zo wordt de samenvatting concreet. Misschien moet je elke dag met de bus? Gebruik die tijd om een samenvatting/hoofdstuk door te lezen. Daarnaast moet je kijken hoeveel vrije tijd je hebt. Deel die vrije tijd door het aantal hoofdstukken dat je moet leren, heb je bijvoorbeeld 1,5 uur voor elk hoofdstuk, ga telkens 1 uur en een kwartier leren en gebruik het laatste kwartier om overige dingen te doen, als ander huiswerk maken of even ontspannen (want dat is erg belangrijk!)
Daarnaast kun je het huiswerk dat je vandaag hebt opgekregen, zo snel mogelijk maken. Dit voorkomt dat je om 1 uur 's nachts er nog achterkomt dat je de volgende dag allemaal opdrachten moet maken.
Het is voor jezelf altijd even zoeken naar hoe je je planning maakt. Je kunt ervoor kiezen om een planning in je hoofd maken, als: ik ga nu mijn huiswerk, dat ik zojuist heb opgekregen, maken en als ik dan tijd overheb, kan ik de repetitie van volgende week maken. Maar heb je er veel moeite mee, schrijf het dan op. Schrijf op wat je per vrij uur doet en vink dit af (en hou je er ook aan, desnoods vraag je je moeder om je in de gaten te houden). Uiteindelijk kun je zelf een planning maken en gaat het je makkelijk af. Bij mij heb ik al deze dingen op internet opgezocht destijds en was het alleen een kwestie van 'een knop omzetten'.
Heel veel succes met de planning!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel: '..kan ik de repetitie van volgende week leren'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap helemaal wat je bedoelt, maar hier komt 't.
Ik zit zelf op VWO en ik heb het super druk. Aangezien je hier al moeite met de planning hebt, zou ik niet naar VWO gaan, waar er nóg meer van je verwacht wordt.
Maar toch zijn hier een paar tips:

- In het weekend het huiswerk voor de week al maken, zodat je dan genoeg tijd hebt om te leren.
- Als je ergens bv geschiedenis heel goed in bent, en in latijn bv heel slecht. Ga je harder leren voor Latijn en eerder voor leren. En voor geschiedenis minder. Dus de tijd die je voor geschiedenis zou leren, kun je gebruiken voor Latijn omdat je die extra tijd niet nodig hebt voor GS.Let wel op: je moet er zeker van zijn dat je er zonder teveel leerwerk een goed punt kunt halen.
- Na school meteen gaan leren, en neem 's avonds op tijd rust, dus op tijd naar bed, voor een goede nachtrust, dan ben je veel fitter en kan je de volgende dag ook veel beter leren.
- Let echt goed op in de lessen, en stel vragen, vragen vragen. Maak ook aantekeningen, zo hoef je minder te gaan leren.
- Zorg dat je na die les ook echt alles hebt begrepen.
- Maak samenvattingen.
- Herhaal, elke keer als je tijd hebt, ook al is het maar tien minuten kijk ff je woordjes door/ begrippen leerstof of stappenplan etc.
- Maak de oefeningen opnieuw voor het oefenen.
- Vraag raad aan een mentor/leraar etc.

Succes ermee! Het is een heel waslijst, maar ga niet té veel leren. Je moet ook rust hebben. En niet in een keer een uur leren, maar in stapjes en herhalen. Elke keer dat je begint met een paragraaf van een vak waar nog helemaal geen overhoring van aan zit te komen, moet je die paragraaf al goed doorlezen en goed voor opletten in des les, dat helpt zo goed, dat je veel meer tijd over hebt.

Succes, en laat je niet afleiden, stop je telefoon/mp3 weg, computer uit. Dan ben je ook sneller klaar en kan je daarna andere dingen gaan doen.