Waar zou ik het in men spreekbeurt nog meer over kunnen hebben?

Het gaat over rubber en ik heb de volgende 5 onderwerpen: Wat is rubber? Geschiedenis Hoe maak je rubber? Gebruik Waar komt rubber vandaan? Ik kan verder helemaal niks bedenken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In een krantenartikel zag ik nog wat informatie die volgens mij vermeldenswaardig is:

In 1492 ontdekten kolonisten de boom die de Indianen Cahuchu (huilend hout) noemden. De kolonisten namen het woord mee naar Europa, maar konden weinig met het product.
Pas 300 jaar na de Europese ontdekking van cahuchu vindt de Brit Samuel Peale een toepassing; hij ontdekt dat je kleding waterdicht kan maken met een mengsel van rubber en terpentine. In 1823 opent Charles Macintosh in Glasgow een fabriek waar waterdichte kleding wordt gemaakt. Lange tijd blijven kleding en schoeisel de voornaamste producten waarin rubber wordt verwerkt. Dat verandert pas in het begin van de twintigste eeuw als het automobiel furore maakt. Dan krijgt natuurrubber zijn voornaamste bestemming: autobanden.
In de jaren dat in Europa de eerste auto's rondrijden, is Azië al een grotere rubberleverancier dan het Amazonegebied. Dat komt in eerste instantie door de Brit Henry Wickham die in 1876 70000 zaden van de Hevea Brasiliensis naar Engeland smokkelt. Hij brengt 3000 zaden naar Kew Gardens, de beroemde botanische tuin ten zuiden van Londen, en verscheept er 2000 naar Ceylon, waar de klimatologische omstandigheden vergelijkbaar zijn met die van het Amazonegebied. In de jaren erna verrijzen ook in Maleisië, Indonesië, Vietnam en Cambodja rubberplantages.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow weer een onderwerp dankje! Dit is super
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste antwoord!

Andere antwoorden (4)

Waar wordt rubber gewonnen.
Aan wie behoren de rubberplantages.
Is dit in buitenlandse handen.
Wordt de plaatselijke bevolking daar ook wijzer van.
Wat heeft dit voor invloed op de leefomstandigheden ter plaatse.

Dit waren zo wat nieuwe vragen die bij mij opkomen.
Succes met je spreekbeurt.
Je kunt veel antwoorden op internet vinden.
13 jaar geleden
De belangrijkste lijk je te vergeten, namelijk wat zijn de toepassingen van rubber. Wat wordt er van gemaakt of wat zijn artikelen waar rubber in verwerkt wordt zonder dat men zich daarvan bewust is.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat staat allemaal in Gebruik
paulus811
13 jaar geleden
Ah ok, ik had dat niet als apart onderdeel gelezen.
Uit welke planten of struiken kun je nog meer rubber halen ?
Verspreiding rubberplantages over de wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook hartstikke leuk +
De invloed van de Tweede Wereldoorlog op de productie van z.g. synthetische rubber......