Ik zit niet op de afdeling berekeningen ABP en kan u de berekening niet geven. En als ik die al berekening zou kunnen maken, dan ontbreken gegevens om de berekening voor u te maken. U kunt de hoogte van uw pensioen zien op MijnABP. Maar u wilt de preciese berekening weten. Dan zult u morgen toch even moeten bellen met ABP en verzoeken deze berekening u toe te sturen.

Algemeen: U kunt uw niet gebruikte FPU-rechten, niet alleen van het opbouwdeel maar ook van het basisdeel, in pensioen omzetten. Dat kan alleen als u voor de pensioengerechtigde leeftijd stopt. Voor 2014 is dat 65 jaar en 2 maanden. In de praktijk gaan veel mensen 1 maand voor de pensioengerechtigede leeftijd met pensioen omdat dit financieel gunstiger is dan stoppen op de pensioengerechtigde leeftijd of enkele maanden later. Als nog doorgewerkt wordt maakt het extra loon het verlies van de bonus goed.
fisbel