Hoe laat ik zien dat ik hard werk?

Even uitleggen:
Ik heb het grootste gedeelte van mijn carrière al het probleem dat ik niet duidelijk laat zien wat ik doe.
Managers en collegae krijgen het gevoel dat ik niet veel doe en loop te lanterfanten.

Op dit moment werk ik op een project waar ik vooral veel invoerwerk doe, een soort veredelde datatypist :-)
Voor deze klus zijn 4 man aangenomen die allemaal hetzelfde werk doen. Orders invoeren en controleren.

Uit het systeem blijkt dat ik de helft van het alle orders heb ingevoerd en heb hiermee meer als het dubbele van de eerstvolgende verwerkt.

Toch krijg ik te horen dat ik loop te lummelen en dat ik "onder druk" gezet moet worden om mij te laten werken.

Ik weet van mijzelf dat ik een "sociaal" iemand ben, ik hou van een babbeltje op zn tijd en hoe druk ik het ook krijg, ik geef geen krimp, ik doe mn werk zonder te klagen.
Meestal gaat het werk mij ook makkelijker af als bij anderen, tenminste zo lijkt het in mijn ogen.

Hoe kom ik nu van het stempel "lui" af, want dit achtervolgd mij al veel te lang en is zeer zeker niet waar, maar het is het beeld wat mensen van mij krijgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laten zien dat jij het meeste hebt gedaan van de groep lijkt mij genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja daar heb ik nu ook last van, en ik ben er nu achter dat het imago probleem, vaak komt door de collega's komt. Zij zijn vaak jaloers. En gaan daarom puntjes zoeken waarop ze jou kunnen pakken.
Probeer meer contact te zoeken met de leiding gevende, maak hem/haar je sparrings partner. Laat zien dat je boven de rest staat. Breng nieuwe ideeen aan, verbeter slagen ect. Je wordt er niet populairder door, maar de belangrijkste mensen weten je inzet.

Het beste antwoord

Je eigen werk niet bagatelliseren. Dus nooit zeggen 'dat doe ik wel eventjes' of 'dan doe ik gewoon zus of zo' of in verkleinwoordjes over je taken praten. Nadenken voor je je mond open doet, en dan voor je eigen gevoel een tikje belangrijk doen over je werk. Alles iets uitgebreider uitleggen dan voor je eigen gevoel nodig is.

En zorgen dat je je werk meetbaar maakt. Als jij de helft van het werk doet, zorg dan dat ook zichtbaar is dat jij de helft gedaan hebt. Je hoeft niet te klagen over je collega's, maar je kunt in een gesprek met je baas wel aangeven wat je eigenlijk allemaal doet. Of houd eens een weekje een lijstje bij en bespreek dat met je leidinggevende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zeg je zo wat, maar dat is wel ook wat ik doe.
Komt er een bulk werk binnen beginnen de anderen te zweten en ik zeg: Oh, even paar daagjes kloppen en ben er weer van af. Of: Geef maar hoor, doe ik wel ff voor je, kan er nog wel bij. (ook al is het razend druk) Nooit bij stil gestaan dat ik hiermee mijn eigen werk en inzet "verklein"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, daar had ik ook een cursus voor nodig om me daar op attent te maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor cursus als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adviseren voor gevorderden was dat. Ik moet het in mijn werk helemaal hebben van 'serieus genomen worden door mijn gesprekspartner'. Dus dan moet je extra oppassen voor dat soort dingen.

Andere antwoorden (3)

Je zegt het zelf, duidelijker laten zien wat je doet!
Neem bv verlof wanneer je weet dat er een deadline is, terwijl anderen het nog niet doorhebben.
Druk het verslag van dat systeem eens af en duw het onder je baas zijn neus. Zeg hem meteen dat je beter verdiend. Probeer de feiten te verzamelen die bewijzen dat je echt wel beter bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door je zelf te bewijzen en een afspraak te maken met je leidinggevende kan je vragen of je bijv van die orders de helft mag doen of in ieder geval voor het oog veel meer dan je collega's en dan maar eens hun reactie af te wachten of het wel zo is wat ze denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga wat minder babbelen (Social talk) ook al kun je het eigenlijk wel permitteren. Anderen staan duidelijk onder druk en dan werkt het verwarrend en irriterend als een van de collega's 'niets' doet. Houdt gesprekjes zakelijk en kort. Dus de laatste roddels wimpel je netjes af. Je kunt ook collega's openlijk aanbieden te willen helpen als ze hulp nodig hebben. Wellicht heb jij nog wat slimme trucjes bij et invoeren van de data. Kraak collega's niet af! Doe niet te min over het werk of over de prestaties van anderen. Waardeer ieders inzet en geef welgemeende complimentjes! Mogelijk zien collega's tegen je op omdat je zo rap kunt werken. Een oprecht schouderklopje is dan altijd welkom. En hulp aanbieden kan nooit kwaad.