Wat kan ik doen aan teveel huiswerk?

Ik ben veel te lang met me huiswerk bezig.

Vanaf ik thuiskom tot 10 uur ongeveer. Vrijdag maak ik smiddag's geen huiswerk, en zaterdag ook niet want dan heb ik er totaal geen zin in meer.

Donderdag ben ik thuisgekomen omdat ik ligt in me hoofd werd (hoorde mensen niet zo goed etc). Maar ik heb nu ook telkens op school dat ik een zenuwachtig gevoel in me buik heb, al heb ik geen proefwerk.

Om morgen niet veel hoeven te doen heb ik net geprobeerd te leren, want ik heb ook best veel voor maandag.. maar dat lukt echt niet op zaterdag..

Plannen kan ik in me hoofd, ik doe veel wat ik die week heb op zondag.

En ik wil het zelf oplossen en niet naar een mentor ofso daar heb ik echt een hekel aan...

Maar het word echt te veel, ik wil ook met vrienden kunnen afspreken & ontspannen.
Wat nu?

x

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Als je goed wilt studeren, is een goede planning noodzakelijk.

Dus moet je je tijd indelen, afhankelijk van de hoeveelheid te bestuderen stof.

Te veel huiswerk, vermoed ik niet dat je hebt. Vermoedelijk besteed je teveel tijd aan sommige onderdelen van je huiswerk. of leer je op een verkeerde manier.

Toen ik zelf nog studeerde, heb ik gedurende een tamelijk lange periode naast mijn werk twee (zware) studies gedaan. En dat verliep allemaal prima..ondanks het feit dat het om meer dan dertig uur per week studie ging.

Wat je kunt doen is het volgende:

1 Overloop de te bestuderen stof voordat je gaat leren.

2 Schat hoeveel tijd je per onderdeel nodig hebt.

3 Maak een schema en houd je daaraan strikt.

4 Doe als laatste het 'maakwerk'

Het maakwerk als laatste is omdat je daarop gecontroleerd kunt worden door je decent..zodat je dat wel MOET maken.

Ook als je het niet redt binnen de door jou zelf geschatte tijd..moet je het schema aanhouden. En dus niet aanpassen aan jou.. te lage..tempo.

In het begin zul je het moeilijk vinden..maar later lukt het je perfect..liet maar op..

Veel succes, hoor!

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Al kan je nog zo'n mooie planning in je hoofd hebben, je kan het beter op papier zetten. Hierdoor kan je jezelf wijzen op de afspraken die je met jezelf hebt gemaakt.

Behalve je mentor, die je goed zou kunnen helpen, zou je ook kunnen vragen of je ouders je willen helpen met het maken van een planning.

Tenslotte als je zoveel tijd kwijt bent aan je huiswerk en je het niet bij kan benen is het misschien beter om een niveau te doen waarbij je jezelf wel prettig voelt. Je kan je wel uit de naad werken op 't vwo maar als je het niet trekt kan je beter havo gaan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb jij geen ouders?

Die samen met jou een geschikte weekplanning kunnen maken?

Afspreken hoeveel tijd je aan welk vak moet besteden.
De hele stof in stukjes verdelen.
Iedere dag ruimte inplannen voor ontspanning.

Als dat jou zelf niet lukt, zul je daar toch hulp bij nodig hebben?
Vraag het anders aan een ander familielid, of vrienden, of wie dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Planning is wel beter. Ik ben echt een planning muts. Schrijf alles op in de agenda, en deel tijd zo praktisch mogelijk in. Hierdoor kan ik makkelijk de keuze maken tussen vrienden en huiswerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit ook op 3 vwo. Dan merk je ineens dat het een stuk moeilijker wordt t.o.v. 2 havo/vwo. Van mijn zus weet ik ook nog eens dat 4 vwo en 5 vwo nog moeilijker is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hbo is nóg moeilijker!
Dat is het lot van zelfstandig worden en goede keuzes maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iedereen zegt dat je beter moet plannen,
maar jij vind dat onzinnig dan blijft het moeilijk.
Misschien wel te moeilijk.
Doe ten eerste het plannen niet in je hoofd maar op papier, dat is overzichtelijker en je hoeft het niet te blijven onthouden.
Leer nooit te lang achter elkaar, ga na een uur studeren even een kwartiertje iets anders doen, het liefst even naar buiten.
Zorg voor een schone opgeruimde ruimte om in te leren, ben je even weg zet dan het raam open.
Zorg dat je goed en gezond eet, dit heeft namelijk veel invloed op je leer prestaties.
Wissel maak en leerwerk af.
Maak eens samen huiswerk met iemand.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit herken ik. Ik houd eigenlijk ook nooit mijn agenda bij en plan ook alles in mijn hoofd. Om het huiswerk te verminderen kun je een paar dingen doen:
1. Maak meer in de les.
2. Als je huiswerk maakt, doe dan de radio uit, je computer en mobiel weg. Dan werk je haast 2x zo snel.
3. Begin meteen met je huiswerk als je van school komt.
4. Schat de lengte van de opgaven in. Als je het een onzinnige opgave vindt en je snapt het al dan maak je hem gewoon niet.
5. Als je het niet snapt, gewoon overslaan en de volgende dag aan de leraar vragen.
6. Maak huiswerk samen met je vrienden dat gaat sneller.
En als het dan allemaal nog niet lukt, dan kun je beter een lager niveau doen, want misschien in dat niveau dan iets te moeilijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het begin is het even doorzetten, omdat je waarschijnlijk wat huiswerk moet inhalen. Daarna probeer je zoveel mogelijk in de les te doen. Dus niet achterom zitten ed, maar werken aan je huiswerk. Daarna kun je in je grote pauze ook wat huiswerk maken. Zodra je thuis bent, begin je er gelijk aan (dus niet eerst even achter de computer) totdat je gaat eten. Eten moet een rustig moment zijn. Na het eten ga je verder. Na een uurtje neem je eventjes rust. Daarna maak je de rest van je huiswerk af.
Ik zou toch proberen, dat wat je niet afkrijgt, op zaterdag en zondag te doen.
Het klinkt heel stom, maar je moet ook keuzes maken voor jezelf, wat vind jij belangrijker voor de toekomst:

Schoolvrienden (die je 7 van de 10 keer niet meer ziet na school)
Of een geweldig diploma waardoor je goed verder kunt studeren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had dit in het begin ook een beetje. Wat ik nu doe is:
1. Ik maak het huiswerk op de dag dat ik het heb opgekregen.
2. Saaie vakken maak ik als eerst.
3. Af en toe even een kleine pauze, maar niet meer dan 10 minuten.
4. 1 of 2 dagen van tevoren leren.
5. Gewoon rustig de tijd nemen voor moeilijkere opgaven en snel de makkelijkere maken.
6. Voor het eten huiswerk maken.
7. Na het eten leren.

Ik hoop dat dit helpt. Bij mij werkt het prima en ik zit nooit in tijd nood. Maar voor belangrijke dingen zoals proefwerken, verslagen etc. moet je wel de tijd nemen omdat als je het snel wilt doen niet goed doet. Dan is plannen wel handig.

Ook is het niet verstandig om bij het leren van talen muziek op te zetten, behalve instrumentale muziek dan. Voor bv. wiskunde en geschiedenis kun je best een muziekje opzetten om een leukere sfeer te creëren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bekijk eens of je je huiswerk op de goede manier maakt, begrijp je echt wat je leert, of is het stampwerk. Stampwerk heeft helaas het nadeel dat het maar kort in je geheugen blijft, en dat je bij de volgende toets weer opnieuw moet beginnen met stampen. Bij begrijpen hoef je het nog maar even door te kijken.Dus misschien toch eens eerst met je ouders praten dan een mentor, of voor een korte tijd huiswerkbegeleiding.
Niet "cool"misschien, of hoe dat tegenwoordig heet, maar je hebt er wel voor de rest van je studietijd profijt van
succes
12 jaar geleden
Als je het zelf wilt oplossen; zul je er zelf iets aan moeten gaan doen.
Probeer door zelfonderzoek er achter te komen waar bij jou de bottleneck zit.
Hier zomaar wat opmerkingen waarbij misschien iets bruikbaars bij zit:

's Morgens presteren je hersenen het beste. Een goed ontbijt is de belangrijkste maaltijd die er voor zorgt dat de hersenen de energie, of koolhydraten krijgen die ze nodig hebben.
Wanneer je na een heerlijk ontbijt de zaterdagmorgen en de zondagmorgen daarvoor inplant, heb je al de helft van het te vele huiswerk gedaan. Doe hier de vrijdagmiddag nog bij en... zie hoeveel tijd je nog voor ontspanning en vriendjes overhoudt. Heb je een achterstand of een week meer dan normaal huiswerk... dan heb je inderdaad iets minder tijd voor de vriendjes... ; zorg wel altijd voor ontspanning nadat je hard gewerkt hebt. Beloon jezelf door jouw hersenen tot rust te laten komen en dat kan best met een leuke video-game.
Zet nooit jouw hersenen op de automatische piloot. Zet ze aan het werk door b.v. de stappen te tellen als je naar school gaat. Je hersenen dutten in als ze elke dag dezelfde informatie moeten verwerken. Neem een andere route als je naar de winkel, vrienden of school gaat. Dit prikkelt de hersenen.
Durf te zingen, te lachen, te praten, te kijken, te ontdekken!
Glucose geeft de energie die je binnen krijgt door koolhydraten te eten. Ook eiwit is nodig die zorgt voor de bouwstof. Omega3 bevat de stof DHA die de hersenen gebruiken ter versteviging van de hersencellen, waardoor een beter signaaloverdracht gaat plaatsvinden. (vettige vis).
Zorg voor een goede lichaamsbeweging en voldoende nachtrust. Leef bewuster en luister goed naar alles wat voor jou van belang kan zijn.
Jouw hersenen zijn net zo goed als van de meeste anderen. Het hangt allemaal af van hoe je er mee omgaat en hoe ze gevoed worden.
Een vriendenfeestje verplicht? Roken en alcohol zijn slecht voor de hersenen... matigen dus, zoveel als maar mogelijk.
Ook gezelligheid heeft ook zijn grenzen.
Creatief denken. Bedenk van alles waardoor je het studeren zelfs leuk gaat vinden.
Ik zou zeggen... je lost het maar op!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer een duidelijke, gestructureerde planning op te maken. Werk met kleurtjes (voor ontspanning, huiswerk, school gaan,..) en duidt op een weekplanning aan wanneer je wat gaat doen. Neem ruim voldoende tijd voor huistaken (plan bijvoorbeeld 2u in als je denkt 1,5u bezig te zijn), zo kom je niet in tijdsnood en ga je niet panikeren. Bekijk je planning en wees ook consequent: Als je gepland hebt om van 15u tot 16u aan huiswerk te werken, doe dan ook niets anders dan huiswerk in dat uur! PC uit, telefoon weg, kamerdeur dicht en een uur goed doorwerken. Da's veel efficienter dan 3u "lummelen"..
Je zal merken dat de stress vermindert als je een goede planning hebt en opvolgt, dan gaat het vanzelf makkelijker! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je veel voor wiskunde hebt bijv. Vraag 1t/m6 lijkt niet veel maar wel als het a t/m g is! Maak dan a, e en g. Alles goed ga je door naar de volgende.
Vakken waar je heel goed voor staat maak je het huiswerk niet van. Tenzij je het onderwerp moeilijk vindt.
Ik zit nu in 2 gymnasium en heb eigenlijk ook geen tijd voor vrienden. (wat echt zeer jammer is)
Maar ik ga volgend jaar gewoon over. En dat is niet zeker van sommige klasgenoten.
Gewoon volhouden. En nu, vanwege de rapporten is het heeeeeel druk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag aan de school of iemand wil helpen met hoe je je over school voelt.
Misschien willen hun nu minder huiswerk/druk aan je geven.