Wie heeft ooit bepaald welke vakken je op school moet leren?

Hoe lang geleden was de eerste school,
en hoe zijn de vakkenpakketten die we nu hebben (basisschool, middelbare, etc) tot stand gekomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Voor de basisschool ging dat ongeveer als volgt:
Je ging naar school als je wilde leren lezen en schrijven. Al heel snel kwam daar ook rekenen bij. Voor ons als handelsnatie waren dat belangrijke vakken. Je kon contracten opstellen.
Bij het handelen kwam ook transport aan de orde, dus aardrijkskunde. Een beetje kennis van degenen met wie je handelt kan ook geen kwaad. Dat werd dan ook verteld.
En om achtergronden te weten werd geschiedenis gegeven.

Dan de universiteit. Daar werd filosofie bedreven. Langzamerhand splitste zich dat uit naar de zeven vrije kunsten.
De grammatica (taalkunde), retorica (betoog opzetten), dialectica (logisch redeneren).
De aritmetica (rekenkunde), geometria (meetkunde), astronomia (heelal en kalenders) en musica (harmonieleer).
Daar vanuit zijn de huidige universitaire vakken gegroeid.

En van daaruit de vakken op de middelbare scholen.

Had een universiteit of lagere school een relatie met een kerk dan werd ook godsdienstonderwijs gegeven.