Momenteel werk ik parttime bij mijn werkgever in een 2 ploegendienst. Maar ik zou graag weer fulltime willen werken. Is er wettelijk iets geregeld?

De ploegendienst valt me best wel tegen. Vooral de vroege dienst vind ik heel zwaar. Als ik nu in dagdienst zou gaan scheelt dat op het einde van de maand best wel veel. Dat zou ik mooi kunnen ondervangen door weer fulltime te gaan werken.Zou mijn werkgever dit kennen weigeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Als ik jou verhaal goed begrijp heb jij eerst een fulltime baan gehad bij deze werkgever.

Betreffende jou vraag is het dan van belang hoe je van een fulltime naar ploegendienst partime bent gegaan, is dit gedaan via wijziging van het contract, algemene wijziging van arbeidsvoorwaarde met instemming van de OR, een wijziging van arbeidsvoorwaarde in het kader van re-integratie of een stilzwijgende wijziging van de arbeidsvoorwaarde.

Contract / wijziging arbeidsvoorwaarde met instemming:

Hier valt de werkgever niets te verplichten, je kunt met hem om tafel gaan zitten en proberen het geheel terug te draaien.

Re-integratie:

Ga met de arbeidsdeskundige en de controlerend geneesheer in overleg om samen met de werkgever terug te keren naar de normale arbeidsomstandigheid.

Stilzwijgende wijziging:

Ook hier dien je in overleg te treden met de werkgever, is de wijziging nog maar van korte duur is hij verplicht deze weer ongedaan te maken, voor langere duur is het verdomd moeilijk om daar een goede inschatting voor te maken, de uitkomst voor dergelijke gevallen is per geval anders ook rechters zijn daar niet direct éénsluidend over.

Het belangrijkste is dat je eerst is in overleg treedt met de werkgever om samen tot een oplossing te komen, de werkgever dingen verplichten heeft vaak een averechtse uitwerking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het werk het niet toelaat en er dus geen mogelijkheid is dan kan je werkgever het weigeren. Maar je kan het altijd bespreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In je contract staat waarschijnlijk voor hoeveel uur je in dienst ben. maar als je de dagdienst in wil dan zou je het aan je werkgever voor kunnen stellen. Hoop het voor je dat hij je daar kan gebruiken want misschien zit dat vol.