het CFI, onderdeel van het ministerie van onderwijs was verantwoordelijk voor de geldstromen richting de scholen. Tegenwoordig is CFI samengegaan met de IB groep en heet nu DUO. Op de website van DUO vind je allerlei kengetallen hoeveel geld er binnenkomt en weer uitgegeven wordt. De link is http://www.duo.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met religieuze scholen?

Welke van deze, of allemaal?

Dit onderwijs wordt gegeven op religieuze of levensbeschouwelijke basis, zoals:

Christelijk onderwijs:...
Algemeen Christelijk onderwijs
Evangelisch onderwijs
Gereformeerd onderwijs
Interconfessioneel onderwijs
(Rooms-)katholiek onderwijs
Protestants-christelijk onderwijs
Reformatorisch onderwijs

Hindoeïstisch onderwijs
Islamitisch onderwijs
Joods onderwijs

En wat vind je dan "normale" scholen?

Want niet religieus maar wel bijzonder:
...tal van scholen met uiteenlopende onderwijskundige ideeën. Voorbeelden zijn het Daltononderwijs, Freinetonderwijs, Iederwijs, Jenaplanscholen, Montessori-onderwijs en de Vrije school.

Allemaal worden ze volgens dezelfde normen bekostigd.

Voor 1917 werden de bijzondere scholen niet volledig door de overheid gefinancierd. Daar kwam in dat jaar verandering in als gevolg van de schoolstrijd. In artikel 23 van de Nederlandse grondwet werd toen vastgelegd dat bijzondere scholen recht hebben op dezelfde financiële steun van de overheid als openbare scholen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Gemiddeld geeft de Nederlandse overheid circa € 7.500,- per jaar uit voor elke leerling in het voortgezet onderwijs.

http://www.nko-50tien.nl/ned/voortgezet_onderwijs/financi-n/ouders/ouderbijdrage2/kosten-onderwijs.aspx

Oftewel:
Per schooljaar betaalt de overheid 4900 per basisschoolleerling en
6380 euro per leerling op het voortgezet onderwijs.

http://www.geldenrecht.nl/artikel/2007-09-04/wat-kost-school