Waarom leer je op school dat de Tweede Wereldoorlog in 1940 begon?

Ja, ik weet dat voor Nederland de Tweede Wereldoorlog in 1940 begon. Maar het binnenvallen van Polen in 1939 wordt toch meestal echt als het begin van de oorlog gezien.

Als je aan een gemiddelde Nederlander vraagt: ,,van wanneer tot wanneer was de Tweede Wereldoorlog?'' zal hij zeggen van 1940 tot 1945. Persoonlijk lijkt het me nogal incorrect dat dat altijd zo geleerd wordt, waarom dit etnocentrische standpunt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar haal je vandaan dat dit zo op school geleerd wordt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik heb het zelf altijd zo geleerd en veel mensen die ik ken hebben het zo geleerd. En aangezien iedereen meteeen '1940' roept na de vraag: wanneer begon de tweede wereldoorlog?
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je me vraagt wanneer de Tweede Wereldoorlog was, zeg ik inderdaad 1940-1945. Bij die vraag ga ik ervan uit dat de vraagsteller het over NL heeft. Zou een aziaat de vraag stellen, dan zou ik 1939-1945 antwoorden. Op school heb ik keurig 1939-1945 geleerd. Inclusief het verhaal dat de aanzet al direct na 1918 begon, toen Duitsland herstelbetalingen moest doen aan zijn "slachtoffers". Je vraag is dus niet correct. Misschien dat JIJ op JOUW school 1940-1945 hebt geleerd, maar die stelling geldt (gelukkig) zeker niet voor alle scholen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmhm daar heb je dan wel een punt Cryofiel. Toch misschien verkeerd gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenlijk als je heelgoed kijkt is de 2e wereld oorlog pas begonnen de dag na de aanval op pearl harbour want toen deden de amerikanen pas me en werd het een echte wereld oorlog

Het beste antwoord

De reden waarom je op school leert dat WOII in 1940 begon is, omdat je niet alles kan leren en weten. Je school tracht je zoveel mogelijk kennis bij te brengen die relevant is voor je. In het secundair- en basisonderwijs krijg je de basisleerstof voorgeschoteld. Voor een Nederlander is 1940 op dat moment ook de meest noodzakelijke informatie. Is 1939 daarom niet belangrijk? Jawel, maar die noodzakelijke, aanvullende en gedetailleerde informatie wordt je in een hogere opleiding meestal meegegeven. In andere vakgebieden is dat ook zo.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kan niet overal alles van weten en als je je wilt specialiseren moet je dat in het hoger onderwijs doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal waar inderdaad, zo had ik er nog niet naar gekeken!
Ik heb daar altijd nogal een hard hoofd in door meteen alles te willen weten en geen genoegen te nemen met onvolledige informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's een goede ingesteldheid! :)

Andere antwoorden (3)

Bij ons op school word gewoon geleerd dat WO2 in 1939 begon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij mij op school kregen we in de 2e geleerd dat het in 1940 begon, en in de 3e dat het in 1939 begon. ik denk om wat jij zegt, omdat het in nederland in 1940 begon, dat ze dat daarom zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de derde klas nooit gedaan, misschien heeft het daarmee ook te maken.
voor 1940 was het nog geen wereldoorlog maar een redelijk lokaal conflict ,als wereldoorlog begon het pas vorm te krijgen in 1940
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom begint een 'verovering' ook altijd kleinschalig, omdat het dan uiteindelijk en gestaag kan uitbreiden :)