Moet ik een laptop kopen voor mijn HBO-opleiding (bedrijfseconomie)?

Op de school waar ik ga studeren (hogeschool Rotterdam) waren de boekenlijsten beschikbaar gesteld op internet. Na het bekijken van de boekenlijsten viel mij op dat er een laptop tussen zat, dat terwijl er bij de andere boekenlijsten van andere opleidingen (zoals accountancy, commerciële economie, fiscaal recht & economie) geen laptop tussenstond in de boekenlijsten.

Zelfs bij de boekenlijst van bedrijfseconomie (deeltijd) staat er geen laptop tussen in de boekenlijst. Ik ga bovendien de voltijdse opleiding van bedrijfseconomie doen.

Zie onderstaande afbeeldingen voor boekenlijst, wat mij vraagtekens opleverde of ik het nou wel of niet moet halen (of het dus verwacht wordt):

http://tinypic.com/view.php?pic=2d1wxgy&s=5

http://i40.tinypic.com/29d9vgj.jpg

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.1K
Poet
10 jaar geleden
Als ik jou was zou ik, alvorens zo'n grote uitgave te gaan doen, zeker even vragen bij je studiecoördinator (of wie er dan ook contactpersoon is voor de studie) of je niet kunt volstaan met de computer / tablet die je hebt en de software die je al hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag is gisteren ook gesteld.
capthavoc
10 jaar geleden
Los gezien van het feit dat je sowieso waarschijnlijk niet zonder kunt
zou ik zeker even bellen. voor advies
met een tablet zal je het zeker niet redden ivm met printer ed en texten en excel ed eventueel ook beameren
zeker als je ook office 2013 er op moet hebben

Antwoorden (4)

Als die op de lijst staat, dan gaan ze er vanuit dat je die ook hebt.

Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat ze willen dat je bepaalde software gebruikt, of opdrachten met behulp van een computermaakt. En dat kan natuurlijk afhankelijk zijn van de te volgen vakken, en bij verschillende opleidingen zijn de vakken en/of les vormen nu eenmaal anders.

Het enige wat vreemd is, is dat zo'n materiaalseis meestal voor meerdere opleidingen aan dezelfde hogeschool redelijk gelijk is. Je zou voor de zekerheid de school nog even
kunnen bellen, of pas tot aanschaf overgaan als het schooljaar net begonnen is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus het is aan te raden om er één te kopen?
Op het HBO is het wel handig een laptop te bezitten, je moet vaak opdrachten samen met een andere student doen, dan is het wel handig als je een laptop bezit, want dan kunnen jullie gelijk je opdrachten maken en eventueel uitprinten (een goede printer is ook een must), aangezien je met een laptop draadloos en mobiel kunt zijn heeft dit vele voordelen boven de gewone pc. Hij staat ook op je lijst, dus zal dat om deze redenen wel noodzakelijk zijn. Een laptop nu, is het schrijfblok van vroeger, maar ook je geheugensteun, rekenmachine en je naslagwerk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kun je het ook in de les gebruiken voor de aantekeningen ipv schriften etc?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is wel mogelijk, in de gewone lokalen, in de trapsgewijze collegezalen wordt dat moeilijker, mijn kinderen namen hem altijd mee naar het HBO.
Hoeft niet perse. Het is wel handig(er). De school is verplicht jou daarin te faciliteren. Maw. op school zijn al computers/laptops aanwezig met de nodige programmatuur die je vrij kan gebruiken (mits je op school blijft). Maar nadeel is dan wel dat je gebonden bent aan school om daar je schoolwerk te maken en niet bijv. thuis (mits je geen computer hebt thuis).

Als je een computer thuis hebt, is het een handig om een laptop te hebben, maar ze mogen/kunnen dat niet van jou eisen. Ze kunnen het (hooguit) ten zeerste aanraden (wat ze ook zullen doen).

Bij mij op school (Hogeschool Utrecht) zijn er genoeg - vrij te gebruiken -computerwerkplekken en anders kan ik een laptop lenen van hun als ik wil zitten waar ik wil op school. Nadeel is dan wel dat ik hem niet mag meenemen (naar huis) en dat ik hem (dus) eind vd dag moet inleveren. Dus als ik jou was zou ik ook navragen of er laptops beschikbaar zijn op school om te lenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat dacht ik dus ook, maar wat mij dus opgevallen is dat er alleen bij mijn opleiding een laptop wordt gevraagd in de boekenlijst. Als het aangeraden wordt, waarom dan niet bij de andere opleidingen zoals accountancy etc? Dat zijn toch ook soortgelijke opleidingen?
Een laptop is bij elke studie handig. Ik doe ook bedrijfseconomie, en heb mn laptop vaak nodig voor projecten.