als een dochterbedrijf failliet gaat en het moederbedrijf neemt de klus over, is deze dan ook aansprakelijk voor de schulden van het dochterbedrijf?

factuur ingediend bij dochterbedrijf, maar vis nu achter het net

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (3)

Ja als een moederbedrijf en de dochterbedrijf samen geregistreerd zijn en de moederbedrijf neemt alle werkzaamheden en activa/passiva over van de dochterbedrijf, dan is het aansprakelijk voor alles wat de dochterbedrijf heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar als alleen gemeld wordt dat de klus is overgenomen,
volgen dan automatisch de lusten/lasten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als de moeder alle activa en passiva overneemt dan kan de dochter niet failliet zijn.
Jij hebt een overeenkomt met een onderneming. Deze onderneming gaat failliet. Een andere partij neemt de klus over. Dit is een overeenkomst tussen dat bedrijf en de curator van het gefailleerde bedrijf. Omdat een curator wegens jou een wanprestatie kan plegen, hoeft hij de overeenkomst met jou niet mee over te doen naar het andere bedrijf. Formeel gezien kan jij dus alleen je claim indienen bij de curator.

Het is zeer onwaarschijnlijk dat het moederbedrijf jouw vordering overneemt, zeker omdat deze binnen het faillissement valt waardoor hij niet nagekomen hoeft te worden. Als het gedane werk aan 'de klus' wel enige waarde vertegenwoordigd, dan heeft het moederbedrijf hier waarschijnlijk wel voor betaald, dus indirect draagt deze bij aan de boedel waaruit ook jij betaald gaat worden.

Als het werk nog niet afgerond is dat zowel jij als het failliete bedrijf nog verplichtingen heeft, dan kan je aan de curator vragen of hij nog van jou verlangd dat jij de overeenkomst nakomt. Je vraagt dan of de overeenkomst gestand houdt. Hij moet hier binnen een redelijk termijn op antwoorden. (artikel 37 van de faillissementswet). Als hij het gestand wil houden, dan moet zijn kant van de afspraak ook nagekomen moeten worden. Hiervoor moet zekerheid gesteld worden: dus je krijgt dan een garantie dat je betaalt wordt. Als hij beslist om niet verder te gaan met de overeenkomst, of hij reageert buiten de redelijke termijn, dan mag je de overeenkomst (gedeeltelijk) ontbinden en kan je het bedrag dat je zou moeten krijgen in de boedel indienen.

Als de overeenkomst niet gestand blijft en het bedrijf dat de klus overneemt wil met je door, dan moeten zij een nieuwe overeenkomst met je afsluiten. De oude vordering blijft dan wel bij het gefailleerde bedrijf.

Dus in het kort: nee dit nieuwe bedrijf is niet aansprakelijk voor de schulden van het dochterbedrijf. Je moet je vordering indienen bij de curator. Indien je nog werk zou moeten verrichten, kan je de curator vragen of hij met je door wil. Wil hij dat niet dan valt je gedane werk en je schade in de boedel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geldt dit ook als in november de klus al is overgenomen en in december pas het faillisement is uitgesproken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verandert niets aan de vraag of jij een contract met het failliete bedrijf hebt of met het moederbedrijf. Het nu failliete bedrijf is de oorspronkelijke schuldenaar. De wet kent de mogelijkheid tot schuldovername, maar daarvoor geldt dat jij als schuldeiser hierover geïnformeerd moet worden en dat je toestemming moet geven. Het lijkt erop dat jij van niets weet en dat jouw vordering gewoon op het failliete bedrijf ligt.
De stand op het moment van het faillissement valt in dat faillissement, dus bezit en vorderingen van de dochtervennootschap en schulden van die dochter worden door de curator geregistreerd. Waarschijnlijk levert dat niets op voor jou.
Voor de eventuele werkzaamheden nadien in opdracht van de moeder geldt een nieuwe situatie. Daarover is te onderhandelen. Dus ook of de moeder alsnog jou iets wil vergoeden, maar dat is geen plicht van de moeder.