Ondernemen...

Ben jij van mening dat één ondernemer gemiddeld meer verdiend dan één modaal salaris?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je kijkt naar een gemiddeld uurtarief van een zelfstandig ondernemer, dan zou je dat idee kunnen krijgen. Maar anders dan je zou denken, is het uurtarief van een ondernemer niet te vergelijken met het uurloon van een werknemer.

Om te beginnen moet je niet vergelijken met uurloon, maar met loonkosten zoals een werkgever die per uur kwijt is. De premies en verzekeringen die een werkgever voor een werknemer betaalt, moet een zelfstandig ondernemer gewoon zelf betalen. Zelf verzekeren tegen arbiedsongeschiktheid, zelf een pensioen regelen, zelf geld opzij zetten voor tijden dat hij zonder werk zit, zelf de werkgeversbijdrage voor een ziektekostenverzekering betalen etc.

Vervolgens heeft bijvoorbeeld een ondernemer die 40 uur per week werkt, niet 40 uur per week *betaald* werk. Een werknemer krijgt van zijn werkgever gewoon betaald voor niet-factureerbaar werk, een ondernemer niet. Trek je drie keer een dagdeel uit om een potentiële klant te bezoeken, plus tijd om informatie over die klant in te winnen, plus tijd om de vraag van de klant goed in kaart te brengen, plus tijd om een goede offerte op te stellen, dan is dat allemaal voor eigen rekening.

Komt daar nog bij dat de ondernemer zelf voorraad en/of inventaris aan moet schaffen. Als je voor een werkgever op kantoor zit, is het vanzelfsprekend dat er van alles is. Een telefoon, computer, printer, fax, bureau, stoel, pennen, briefopeners, antwoordenveloppen, visitekaartjes, enfin, kijk maar een om je heen. En als je voor een werkgever in een winkel werkt, is het vanzelfsprekend dat die winkel en je magazijn volliggen met (bijvoorbeeld) kleren. Een ondernemer koopt het allemaal zelf.

Zelf ben ik een tijdlang ondernemer geweest. Ik ben gestopt omdat ik de prijsconcurrentie niet aankon. In mijn branche lagen de uurtarieven zó laag, dat ik er met geen mogelijkheid zelfs maar een inkomen vergelijkbaar met minimumloon uit zou kunnen halen. Niet zonder mijn werk zó af te raffelen dat ik niet meer achter de kwaliteit van mijn werk zou kunnen staan. En dat terwijl ik ook weet dat ik gemiddeld sneller werkte dan de meesten in mijn vakgebied.

Natuurlijk zijn er ondernemers die goed, zelfs heel goed verdienen. Vaak werken die overigens ook harder en langer dan waar de meeste werknemers bereid toe zouden zijn. Maar tegenover die goed verdienende ondernemers staan héél veel zelfstandigen en de marge met een inkomen uit ondernemen dat meer lijkt op de bijverdienste van een zestienjarige.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een goede ondernemer wel ja maar er zijn er maar genoeg die dat niet halen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op den duur is dat wel de bedoeling, maar een startende ondernemer heeft een gemiddelde aanlooptijd van 3 jaar nodig om boven modaal uit te komen, en dan moet hij daar hard voor werken. Ondernemer zijn is geen baan, maar een manier van leven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, verdienen wel of hij/zij het ook krijgt is weer een andere vraag;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Absoluut ongeveer 3x modaal
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het met Schabolleke eens.
Als ondernemer loop je meer risico's en die dek je af door meer te "verdienen", op het moment zijn er veel collega's die het moeilijk hebben dus misschien even minder verdienen, het is te hopen dat ze genoeg reserves opgebouwd hebben.
Als ondernemer weet je niet wat er aan het eind van het jaar over blijft. gelukkig is dat meestal meer dan genoeg. Als "Loonslaaf" weet je precies waar je aan toe bent, veel mensen vinden dat waardevoller dan veel verdienen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, want de meeste ondernemers werken langer dus dan verdienen ze ook meer. Desondanks krijgen ze op het begin bijna niets. Ze moeten vooral veel uitgeven.