Is het mogelijk dat de belasting controleert of je echt gestopt bent met je bedrijf?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uuuh natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe doen ze dat dan?

Het beste antwoord

Ondanks het feit dat de Belastingdienst enorme databases heeft, en de laatste jaren ook steeds meer bevoegdheden krijg om gegevens aan elkaar te koppelen, wordt er nog weinig automatisch gecontroleerd. De Belastingdienst werkt dus vooral volgens het piepsysteem: pas als gegevens echt niet door de automatische controle komen zal er onderzoek gedaan worden. Of als ze je willekeurig uitkiezen voor nader onderzoek. Of je loopt tegen de lamp als ze boekenonderzoek bij andere bedrijven doen.

Met andere woorden: ja, het is mogelijk dat de Belastingdienst controleert of je echt gestopt bent. Het is ook mogelijk dat ze je op het spoor komen bij een boekencontrole bij een ander bedrijf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is alleszins zo dat de belastingcontrole weet dat uw zaak stopgezet is. Ze is er immers door de BTW van op de hoogte gebracht dat uw BTW-nummer geschrapt is. Uw dossier zal zeker worden nagekeken. Of u ook daadwerkelijk controle krijgt, zal afhangen van het feit of uw dossier al dan niet opvalt.

Dus... de laatste jaren voor een stopzetting wat experimenteren met uw aangiften doet u beter niet. De kans op een controle is immers vrij groot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe doen ze dat dan?