Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Exporteren vanuit het buitenland naar Nederland; waar moet ik rekening mee houden?

Het zit zo. Ik woon al meer dan 2 jaar in Cambodja en ben niet meer in het Nederlands bevolkingsregister ingeschreven, dus een emigrant. Ik ben waarschijnlijk niet belastingplichtig...of wel? Ik wil nml. op kleine schaal producten exporteren en verkopen (waarschijnlijk online en in kleine winkeltjes) in Nederland. Oh ja, en een bepaald percentage van de brutowinst zal worden gedoneerd aan mijn stichting voor kansarme Cambodjaanse jeugd, welke weer wel in Nederland is geregistreerd. Waar moet ik allemaal (export-/ belastingtechnisch) aan denken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
736

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als je in Nederlands werkt, ben je in Nederland belastingplichtig, ook als dat via Internet is.
Als je in Cambodja werkt, ben je daar belastingplichtig (al KUN je er voor kiezen belasting in Nederland te betalen, maar dat lijkt me niet voor de hand liggen) en heb je op alle vlakken te maken met de Cambodjaanse wetgeving.

Het voornaamste waar je dan rekening mee moet houden, is dat Nederlandse importeurs (zakelijk of prive) betalen over buiten de EU geïmporteerde goederen ; douanekosten, invoerrechten BTW, dat werk. Maar dat is hun pakkie-an en niet het jouwe.

Ik denk dat je het beste contact kunt opnemen met een plaatselijke Kamer-van-Koophandel-achtige instantie, of een buitenlandse ondernemer die naar zijn thuisland exporteert om te zien hoe die het doen. Op GV kunnen we daar weinig zinnigs over zeggen en al helemaal geen juridisch geldige adviezen geven. Zoek dus een betere plaats om je licht op te steken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding