Ik wordt ontzettend snel afgeleid, hoe kan ik dit voorkomen?

Ik ga naar de 3e van het tweetalig gymnasium en mijn rapport was niet heel fantastisch.. Ik had een heleboel zessen, een paar zevens en 3 achten. (en die waren voor drama, tekenen en techniek haha) ik had uiteindelijk geen onvoldoendes op mijn voortgang, maar door het jaar heen wel heel veel, maar die haalde ik later wel weer op. Dus ik kan het wel, maar ik wordt gewoon ontzettend snel afgeleid tijdens het leren... Hoe kan ik er voor zorgen dat ik niet wordt afgeleid? Ik kreeg bijvoorbeeld van een vriendin de tip om muziek op te zetten, maar dan ga ik weer meezingen enzo en dan let ik ook weer niet op mijn werk. En 9 van de 10 keer vind ik de stof ook gewoon niet interessant. Terwijl ik best wel leergierig ben. Toen mijn zusje vroeger tv zat te kijken, was ik in een enseclopedie (sorry als het fout gespeld is) aan het bladeren, gewoon omdat ik het leuk vond om al die weetjes te weten. Hoe zorg ik ervoor dat ik de stof voor mijzelf interessanter maak zodat ik misschien langer bij mijn werk blijf? Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen want ik wil volgend jaar echt een beter rapport...

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (5)

Heb je misschien ooit overwogen naar een huiswerk instituut te gaan? Toen ik daar heen ging had je van die hokjes die helemaal wit waren + een tafel en een stoel. Dus niets kon je afleiden, heb je alleen het probleem van de telefoon nog.... Voordeel van het huiswerk instituut was dat je pas weg mocht als je was overhoord en je het wist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja een vriendin van mij ging afgelopen jaar ook elke dag naar huiswerkbegeleiding en het heeft haar cijfers enorm verbetert! Anders was ze misschien wel niet overgegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had dit probleem ook van de 1e tot de 3e en vanaf de 4e krijg je een vakkenpakket met vakken die je interreseren en dan schieten je punten omhoog. Ik was in de 3e het "leren" en het "consentreren" helemaal kwijt omdat het me niet intereseerde.(heb ook een consentratie probleem) Het enige wat ik voor ogen hield was yes volgnd jaar ben ik al die kutvakken kwijt en dat blijkt nu zijn me punten van 6ses en 7es naar 8ten gegaan. Gewoon puur omdat het minder saai en meer interressant is. (zit nu in 5 havo)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent heel slim, je raakt snel afgeleid, je hebt een brede interesse, en je hebt het nodig om geïnteresseerd te zijn wil je iets gaan doen.

Ten eerste: een huiswerkinstituut dat een beetje achter je vodden zit, zal je flink kunnen helpen. Echt doen!

Maar kijk ook eens op deze site, wie weet herken je meer dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je motivatie (interesse) niet hoog is, zal het niet meevallen om je te concentreren. Maar troost je: ik heb veel leerlingen gehad die een slechte concentratie hadden, maar op het moment dat ze die dingen konden doen waar hun interesse lag, scoorden ze echt goed.
Ik denk dat je door jouw leergierigheid veel dingen al weet of snel onder de knie hebt. Mijn idee is je onder je niveau presteert, iets wat niet te maken heeft met je mogelijkheid tot leren, maar wat puur ligt aan de behandelde stof. Probeer je niet te focussen op het resultaat, maar veel meer op het proces.