Kan een examencijfer achteraf gewijzigd worden?

Ik ben op 0,05e punt gezakt voor mijn VWO-examen. Voor wiskunde sta ik nu namelijk een 7,45. Wanneer dit een 7,5 zou zijn zou ik geslaagd zijn.

Nu dacht ik misschien als ik het examen samen met de docent ga bespreken, of er een kopie van vraag, en er een discutabel punt in het examen is, ik op dit punt misschien die laatste punt kan krijgen. Al helemaal wanneer de docent ook de kennis heeft dat ik dan door dit punt wel geslaagd ben i.p.v. niet.

Maar mijn vraag is nu eigenlijk, is dit mogelijk? Of kunnen de cijfers niet meer worden aangepast?
(Het zou ideaal zijn als een docent hier antwoord op kan geven, die hebben immers meer kijk op de zaak in hoeverre dit mogelijk is)

Schoolexamencijfer wiskunde: 6,6
Centraalexamencijfer wiskunde: 8,3

Weet jij het antwoord?

/2500

De uitslag is bindend, maar als je op zo weinig gezakt bent, dan zie ik het positief in voor het herexamen!

De examens worden door jouw docent beoordeeld, maar hij/zij wordt weer door een andere docent (van een andere school) beoordeeld om fraude te voorkomen. Als ik - als docent - in de gaten heb dat het om zo'n klein verschil gaat zou ik het examen nog wel een keer heel erg goed nakijken. Natuurlijk kan je het jouw docent laten weten en met hem bespreken wat je goed/fout hebt gedaan. De puntentelling ligt vast en wordt door het CITO bepaald, de docent kan hier niet vanaf wijken. Omdat het examen al is becijferd is het dus ook al naar de tweede corrector gegaan. Het cijfer kan niet zomaar aangepast worden, want de tweede corrector heeft het kennelijk ook zo beoordeeld. Ik denk dat het zelfs zo is dat het examencijfer niet eens meer aangepast kán worden. De inspectie zal dan - zeker als je net op de grens zit - sowieso verlangen dat je een herkansing doet. Ik zou me vooral daar op focussen komende periode.

Bronnen:
http://www.examenblad.nl/9336000/1/j9vvhin...

Nee dit mag officieel niet! Wel zijn er na de examens ( ik neem aandat dit over je her gaat?) besprekingen over bepaalde vragen. Als hieruit blijkt dat sommige vragen een soepeler antwoord accepteren, of een vraag onduidelijk was en aan elke kandidaat het maximaal aantal punten gegeven wordt, zou het kunnen. Ik weet dat dit zo is met het 1e tijdvak, van het 2e ben ik t niet zeker!

Dat gaat nu niet meer lukken. Ik begrijp trouwens niet dat je gezakt bent door dit vak. Je mag één 4 of twee maal een 5, mits je bij de andere (voldoende!) cijfers een 7 of hoger hebt. Dus of je nou een 7 of een 8 hebt op wiskunde zal niks uitmaken. Je kunt overigens op een VAVO nog wel één certificaat halen zodat je alsnog je diploma haalt. Informeer bij je decaan! groet, een decaan

In België kunnen examenresultaten worden betwist. 1: enkele dagen na de proclamatie kan je exameninzage krijgen. Op dat moment kan je eventuele antwoorden verduidelijken, waardoor de docent/professor ziet dat je wedegelijk inzicht hebt verworven in de leerstof en je dus een hoger cijfer kan toekennen. 2: je kan beroep aantekenen tegen de beslissing van de examencommissie en dit binnen de vijf werkdagen. Toegevoegd na 4 minuten: Het Belgisch onderwijssysteem voorziet niet in een dubbele verbetering, aangezien het docent - indien het vak door één docent wordt gegeven - alleen lesgeeft. Daarom kan je gebruik maken van het inzagemoment én het beroep tegen examenuitslagen. Het voorbije jaar werden de meeste examenbetwistingen gewonnen door de student.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100