Kan een werkgever een werknemer verplichten zijn werklaptop mee naar huis te nemen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.7K
paulus811
6 jaar geleden
Om er wat mee te doen?
Antoni
6 jaar geleden
@Aveelie, als je dat moet van je werkgever en je wil het niet, zoek dan in overleg met je werkgever een oplossing. Die is er vast wel te vinden. Misschien vind je zelfs de redenen voor het moeten meenemen best redelijk na afloop van het gesprek!

Het beste antwoord

Als jij contractueel verplicht bent om ook thuis (eventueel) werk te doen (b.v. storingsdiensten), dan zul je ook voor het juiste 'gereedschap' moeten zorgen.

Het is gebruikelijk dat een werkgever niet zomaar elke laptop toegang tot het netwerk geeft en daarom de werknemer van een laptop van het bedrijf voorziet. Het is dan voor je werk noodzakelijk dat je dat apparaat ook meeneemt naar huis.

In dat geval is het ook redelijk dat een werkgever je deze eis oplegt en dus kan hij het je ook verplichten.

Heb je géén dienst en hoef je verder ook niet beschikbaar te zijn dan is het niet noodzakelijk om de laptop thuis te hebben. Je bent dan ook niet verplicht het apparaat mee te nemen en impliciet de verantwoording voor het apparaat te dragen.

Andere antwoorden (2)

In verband met diefstalrisico op kantoor zijn er steeds meer werkgevers die de medewerkers verplichten hun laptop mee te nemen naar huis. Dat scheelt een werkgever aanzienlijk op de verzekeringspremie, want laptops worden veel gestolen op kantoor. Als de laptop thuis wordt gestolen is het overigens in principe ook voor rekening van de (Verzekering van de) werkgever (tenzij de werknemer opzet of roekeloosheid kan worden verweten).

Een werkgever kan een werknemer niet verplichten zijn werklaptop mee te nemen, tenzij dat is overeengekomen of noodzakelijk is voor het uitvoeren van overeengekomen werkzaamheden. De werkgever kan zijn probleem dus niet zomaar afwentelen op de werknemer zonder hierover afspraken te maken. De werkgever kan dit wel als voorwaarde stellen voor het verstrekken van een arbeidsovereenkomst of een werklaptop. Achteraf eenzijdig verplichten kan in dit geval niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja want anders wordt je ontslagen toch
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Min.
Het is juist de vraag of het verplicht mag worden.
Wanneer een werkgever iemand wil ontslaan moet hij zich aan bepaalde regels houden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nou, ik werd wel ontslagen.