Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan je een Colloquium Doctum doen zonder vmbo of havo diploma?

ik heb eigenlijk geen havo of vmbo diploma, maar wil de toets maken. ergens had ik gelezen dat je dat wel minstens moest hebben klopt dat.
want verder heb ik wel een diploma Helpende.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
955

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Als jij arts wilt worden, en dus geneeskunde wil gaan studeren, moet je biologie, natuurkunde, scheikunde, wiskunde en Engels op VWO-niveau hebben gevolgd.
Met alleen een diploma Helpende kom je daar niet.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Nee Roel, helaas, voor dat examen heb je een vooropleiding nodig. Als jij die vooropleiding niet hebt, dan is het niveau van het examen te hoog voor jou en dan ga je ook zeker niet slagen. Je kunt beter proberen vanuit je diploma helpende verder te komen en zo langzaam maar zeker steeds een stapje hogerop. Maar doe het rustig aan, want wat voor jou te moeilijk is, dat zal je echt nooit kunnen leren. Succes verder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Colloquium Doctum mag je zonder vooropleiding doen. De enige eis is dat je minstens 21 jaar oud ben.

De toets voor de universiteit valt te vergelijken met het niveau van de vwo eindexamens. Sommige opleidingen geven vrijstelling van een deel van het CD als je de deelcertificaten van vereiste vakken hebt gehaald.

Ik raad je aan om te kijken welke vakken ze het CD in afnemen voor de studie die je wilt volgen en wat oude vwo-examens te maken, om je niveau te testen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding