Wat kan ik doen tegen een vwo-leraar wie wel genoeg kennis over het vak heeft, maar wie erg slecht lesgeeft?

Ik zit nu in 5 vwo en de leraar Nederlands is een persoon wie ontzettend slecht lesgeeft. Iedereen wie les van hem heeft is dat met mij eens. Het grootste probleem is dat ik dezelfde leraar volgend jaar in 6 vwo weer krijg! Ik wil niet onnodig een onvoldoende staan voor Nederlands. En al mijn mede-leerlingen denken hetzelfde. Wat kunnen wij doen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik ben al naar de teamleider geweest, naar mijn mentor geweest. Maar ik kom niet verder door met hun te praten. Ze vertellen mij dan dat ik mij te druk erover maak. Ik heb het idee dat ze het niet willen zien dat de leraar zo slecht is...
Misschien een handtekeningenactie?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb al vaker geprobeerd om van leraar te wisselen volgend jaar, maar dat gaat niet volgens de teamleider. Ik heb gehoord dat deze ene leraar de enigste leraar is wie in de mogelijkheid is om aan 6 vwo het vak nederlands les te geven.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik snap dus niet waarom de directie zo weinig aan het probleem doet. Ik zou graag een onderzoek willen zien naar mijn leraar, maar dat gebeurd dus niet. Kan ik misschien ergens anders een of ander onderzoeksbureau inschakelen als ik genoeg stemmen krijg van mede-leerlingen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als een docent onder jaarcontract staat is het gemakkelijk voor de school om hem weer te "ontslaan".
Als een docent in vaste dienst is kan dit niet zomaar. Dan moet er een dossier opgebouwd worden. Dit dossier moet ook zorgvuldig samengesteld worden en onderbouwd met verschillende argumenten van verschillende kanten.
Een docent in vaste dienst heeft namelijk een arbeidscontract met een salarisschaal gekoppeld, en moet een bepaald aantal uren per week lesgeven. Docenten die in de bovenbouw lesgeven zijn bovendien 1e graads docenten, d.w.z. dat zij hoger gekwalificeerd zijn dan docenten die in de onderbouw lesgeven. Zij zitten ook in een hogere salarisschaal, en zijn voor een school moeilijker te vinden bij sollicitatierondes.
Wanneer er bij een docent structureel door alle klassen die hij lesgeeft slechte cijfers worden behaald in vergelijking met andere docenten heb je een argument om aan te voeren voor een dossier. Ook het feit of hij goed orde kan houden in de klassen die hij lesgeeft is van belang. Schakel meerdere instanties in, zoals je mentor, decaan, maar ook de ouders van de leerlingen moeten erachter staan.

(Ik spreek gedeeltelijk uit ervaring, want op de school van mijn oudste zoon is iets dergelijks met een docent aan de hand waar de school nu wel mee bezig is)

Het moet natuurlijk niet zo zijn dat jij een leraar slecht vindt lesgeven omdat je zelf geen goede cijfers haalt. In jouw verhaal zitten een aantal taalfouten die niet alleen het gevolg zullen zijn van dit ene leerjaar met een -volgens jou- slechte docent Nederlands, maar die je de afgelopen jaren al hebt opgebouwd en schijnbaar niet hebt veranderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dit melden bij de directeur zodat hij daar wat aan kan gaan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga naar de rector en vraag een andere leraar voor volgend jaar en zorg dat je kan aantonen dat hij slecht is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar iemand van de schoolleiding toe en leg dat probleem uit. Zeg dat je niet de enige bent die dit vindt en dit ten koste van je leerprestaties gaat. Meestal wordt er dan wel actie ondernomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar de teamleider gaan en vragen of je volgend jaar een andere leraar zou mogen. Leg de situatie goed uit zodat hij het goed begrijpt, dat helpt vast!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt hem beoordelen op http://www.beoordeelmijnleraar.nl. Daarnaast, als deze leraar structureel slechter presteert dan zijn collega's, zou dat bij de directie een belletje moeten doen rinkelen.
12 jaar geleden
Als je al naar de teamleider, mentor enzo geweest bent. Kun je misschien naar de leraar zelf toe gaan. Je zou rustig kunnen uitleggen waarom je vind dat hij niet goed les geeft en wat hij er aan zou kunnen doen. Het ligt natuurlijk wel een beetje aan de leraar wat je wel en niet zou kunnen zeggen. Dit moet je zelf bepalen. Misschien vind je het een beetje eng, maar blijft vooral rustig en ga niet boos doen. Je bereikt hier vaak helemaal niks mee. Je kunt bijvoorbeeld ook vertellen hoe jij zou willen dat hij lesgeeft en hoe andere leraren het doen. Als het niet opgelost wordt kun je misschien nog een keer naar de teamleider gaan en dan misschien met een grotere groep en met mensen uit verschillende klassen. Je legt het probleem dan nog een keer uit en zegt dat je het ook al tegen de leraar zelf gezegd hebt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij het best dat je eerst met die leraar in gesprek gaat om te kijken of hij tegemoet kan komen aan jou kritiek. Ik geloof je in ieder geval wel gezien de zin "enigste leraar is wie in de mogelijkheid is(...)" ;)