Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik het beste vertelle dat iemands werk onder de maat is?

Beste lezers!! Vandaag heb ik urenlang gewerkt aan een document en mijn groepje en ik moeten het morgen inleveren. Mijn groepje had het document ongeveer al gemaakt, maar ik zag dat er groffe fouten inzaten. Heb deze (niet allemaal) verbeterd en ik had bij een paar notities bij hangen. Vervolgens na al die moeite wilde ik dit met mijn groep bespreke maar iedereen was met een apart stukje bezig van het document ( ik kan mezelf niet in 4en splitsen?) en dan raken zij compleet in de stress en snauwen ze mij af dat ik last minute alles aan het veranderen ben!! Maar ik kan het niet helpen! Groffe fouten moeten eruit worden gehaald, ik wil namelijk geen onvoldoende! Zij hebben toch een stuk van het oude document (compleet fout) ingeleverd zonder te overleggen. Het is een groep van 5 (incl. Mezelf) zij kennen elkaar al 3/4 jaar en ik ken hun 3 weken. Ik wil niet als arrogant overkomen, maar zij denken dat ik denk dat ik alles weet en dat ik mn zin wil doordrammen, maar ik probeer alleen maar te helpen. Dit is al de 4de groep waarin dit gebeurd. Hoe kan ik iets subtiel overbrengen zonder iemand af te snauwen met zijn gemaakte werk? Het is Hbo niveau en dit wordt van je verlangd dat je kan samenwerken. Srry voor t lange verhaal. Iemand tips en ook ervaringen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik gevraagd of je de fouten uit mijn vraag moest halen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"groffe"fouten met je d's en t's....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan iemand nog serieuze reacties geven?
Amadea
14 jaar geleden
Dit heeft wel erg veel weg van "de pot verwijt de ketel" en "de splinter en de balk".....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het om grammatica zal gaan, zal ik jullie gelijk geven. Echter gaat dit om compleet andere zaken (modelleren van bedrijsprocessen). Dus de gezegdes die gemaakt worden, zijn niet terecht.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (8)

Hier regelmatig hetzelfde probleem op het gym.
Mijn tactiek is: zonder iets te zeggen uit het groepje te stappen. Gewoon je eigen verhaal maken. Of alleen jouw naam eronder zetten.
Ik weet niet of je dit kan gebruiken maar voor mij hielp het wel, de volgende keren zaten ze er bovenop om te zorgen dat zij geen 1 kregen omdat ze geen werk hadden ingeleverd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gaat niet zo makkelijk. Het is verplicht om in een groep te werken en door uit de groep te stappen los je het probleem niet op. Maar het is wel een aantrekkelijke optie :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weglopen? Zo werkt het niet in het echte leven helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor die -
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom een compensatie+?
Ik heb erbij gezegd waarom ik het niet eens ben met het antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het echte leven... Op school leer ik zat dingen die je in 'het echte leven' niet nodig hebt. Dus ik ben het er wel mee eens. Gun ze een 1, daar leren ze van. Zonder te overleggen iets inleveren is toch ook niet normaal? Hoef jij dat ook niet te doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
* sarcasme modus aan * Inderdaad, door rood rijden is toch niet normaal? Ga ik het toch ook gewoon doen. * sarcasme modus uit *
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee, maar samenwerken moet je ook leren, en maakt vermoedelijk bewust onderdeel uit van het project. Niet slim om dan de Einzelgänger te gaan uithalen. En als dat betekent dat je in samenwerking slechtere cijfers haalt, ja, dan zegt dat inderdaad iets over je. Vooral over je mogelijkheden tot samenwerking.
Ja joh, dat zal altijd een probleem blijven als je samenwerkt. Je bent afhankelijk van de anderen en dat is balen. Liever staan voor je eigen kwaliteit.
Het is al je vierde groepje waarin dit gebeurt. Mensen balen nu eenmaal als anderen een aanmerking hebben.

Je kunt voorstellen of jij de eindcheck kunt doen. En dan per mail de laatste wijzigingen bespreken?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bekend probleem waar ikzelf ook mee te maken heb gehad. Bespreek het met jouw docent. Wellicht kun je uit de groep stappen en individueel een vervangende opdracht uitvoeren.
Als dit niet blijkt te kunnen dien je er voor te zorgen dat het voor jouw docent duidelijk is wie verantwoordelijk is voor welk deel van het werkstuk. Voeg desnoods een persoonlijke evaluatie toe en vraag ook aan jou groepsgenoten dit te doen.

Off topic, hoe kan het mogelijk zijn dat ieder een eigen stukje uitypt wanneer er duidelijk sprake is van een groepsopdracht? Ik ben zelf docent maatschappijleer en zou een dergelijke handelswijze sowieso met een onvoldoende beoordelen op het punt van samenwerking.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn hier een aantal opties die wij (als beantwoorders van je vraag) NOOIT kunnen beoordelen).

A: jij hebt echt gelijk, het was onder de maat
B: jij hebt een beetje gelijk, het was niet onder de maat maar het kon er mee door, maar het kon zeker beter, door wat jij voorstelt.
C: jij hebt GEEN gelijk, het was ok en zoals gevraagd alleen jij hebt een andere mening (die mogelijk OOK OK is en aan de vraagstelling voldoet).

Dus zonder een oordeel te vellen of het nu A, B of C is.
Sommige mensen zijn nu eenmaal geschikter voor samenwerking dan andere. Misschien is het A en dat al voor de 4de keer. Dan ben jij misschien een groepsdier dat telkens de pech heeft slechte "mededieren" te treffen.

Omdat die kans eigenlijk wel heel klein is (maar het kan!!!) lijkt mij de kans groter dat jij wat moeite hebt je punt aan de groep uit te leggen/ erdoor te krijgen en daar zit je mee.

De oplossing is complex, als je hier iets in herkent: zou ik zeggen, even doorbijten tot je opleiding af is en daarna een werkkring zoeken waar je minder gedwongen wordt samen met anderen één product te leveren.

Alle soorten mensen zijn nl belangrijk en relevant in een bedrijf. Ook degenen die gewoon durven hun eigen resultaat neer te zetten zonder de aanvulling of goedkeuring van anderen kunnen een belangrijke (pioniers) rol hebben.

Wat je wel zou kunnen doen is met iemand die jou goed kent en die JIJ vertrouwt hier eens over praten, bijv één van je docenten
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Sorry, je vraagt er om. HBO-niveau ?
Groffe fouten ? Inzaten aan elkaar ? Bijhangen los van elkaar ? Vertelle ? Bespreke ? 4en ? Mezelf met een hoofdletter ? Ik ken HUN ??? ALS arrogant overkomen ? Mn zin ? Dit gebeurd tt met een d ? Hbo niveau los en met kleine letters ? En dan heb ik er alleen nog maar even snel grof doorheen gekeken.....met mijn alleen lagere school.

Ik denk dat je iets te hoog van de toren blaast en eerst maar eens een stapje terug moet doen.

Maar ja, het is nu eenmaal een nadeel van samenwerken. Dat geldt op school, maar daar krijg je zeker ook later in het bedrijfsleven mee te maken. Je kunt niet alles naar je toe trekken, zult af en toe op je collega's moeten vertrouwen, en ook moeten slikken dat ze wellicht niet op jouw niveau - of jouw veronderstélde niveau - werken.

Dat zijn dingen waar iedereen met wat meer bagage in zijn koffer tegenaan loopt en mee moet leren omgaan. Mensen hebben namelijk een bloedhekel aan bedwetertjes (zo zul jij ook niet hard gelachen hebben bij mijn inleiding) , en niemand is perfect, uiteindelijk. Elke bal die je kaatst, ga je drie keer zo hard terugkrijgen.

Oftewel : met documenten / werkstukken heb je blijkbaar geen moeite (althans, volgens jezelf), met samenwerking en acceptatie ligt er nog een mooie taak voor je. Zo snel ben je op school nu ook weer niet uitgeleerd, en het gaat niet om de cijfers alleen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens, de slordige formulering viel me ook al op en de laatste alinea is erg belangrijk denk ik. En ik wil geen betweter zijn, maar het is betweter ipv bedweter ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bedweter ; LOL. Kleine Freudiaanse verspreking vrees ik......;-)
Beste schrijver!

Lees even dit stukje op wikipedia. Het gaat over feedback geven op een goede manier. Als je je aan die regels houdt, dan voelt iemand zich niet afgevallen.

Het is lastig om de regels ter plekke allemaal goed te gebruiken. Bereid je dus even voor en zet wat op papier. Schrijvend kun je goed zien of je je houdt aan de regels! Het helpt je waarschijnlijk ook om je in te houden en alleen te vertellen wat je echt belangrijk vindt, zonder dat het heftige ruzie hoeft te worden. Het werkt echt. Als je het gek vindt om een papiertje mee te nemen, kun je ook eerlijk vertellen dat je het moeilijk vond om te verwoorden wat je bedoelt en het daarom even hebt opgeschreven.

Of je het dan moet mailen of vertellen, daar moet je goed over nadenken. Via de mail komt alles vaak heftiger en vervelender over dan mondeling. Want dan kun je er bijv. vriendelijk bij lachen. En uitleg geven als iemand dreigt het verkeerd te begrijpen. Sterkte hoor! Zo herkenbaar!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor die tijd alles rustig overleggen met elkaar en duidelijke afspraken maken dan ben je al een heel eind op de goede weg. En kun je zulke dingen misschien wel voorkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Manca, jouw probleem is helemaal niet, dat het werk onder de maat is. Werk heeft nu eenmaal altijd een zekere kwaliteit, en wat een ander daarvan vindt, is vers twee. Waar het dus om gaat, is de kwestie van bijsturen. En dat valt onder de sociale vaardigheden. Die kunnen bij jou dus beslist beter. Met een arrogante houding strijk je de mensen tegen de haren in. Misschien is dat ook wel de oorzaak, dat ze het er al bij laten zitten.
Geen nood, je weet nu waaraan je kunt gaan werken. En dat is een belangrijke les voor jou!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing