Ik doe 4HAVO en gemiddeld een 8 wat is verstandiger om te doen hierna vwo doen of HBO. Thank for help

En ik heb nog een toetsweek en zenuwachtig hoe kan ik zorgen dat ik dat niet ben!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik zou ook vwo doen want:
- je weet denk ik niet ECHT wat je wilt doen (anders had je dat waarschijnlijk wel vermeld
- je kunt het waarschijnlijk doen (je staat gemiddeld een 8)
- je spaart je studiefinanciering
- je krijgt na het vwo een breed scala aan interessante universitaire studies. (Met meestal wel goed betaalde banen)
- je bent weer wat ouder en dus in staat wijzere keuzes te maken
- met een hbo studie loop je kans dat er ook mbo studenten binnenstromen en je onder je niveau komt te werken. Zeker omdat jij al een 8 staat.
De meeste mensen die goed van de havo afkomen willen uiteindelijk doorstromen naar een universitaire studie, maar de keuze is dan beperkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het is allemaal lood om oud ijzer.
Je kunt de HAVO afmaken en een jaar HBO doen en daarna universiteit.
Je kunt ook volgend jaar naar het VWO doen en daarna naar de universiteit.

Het hangt er een beetje vanaf wat je wilt studeren en hoe lang je nog op de middelbare school wilt blijven.

Dat je zenuwachtig bent is normaal. Daar zijn natuurlijke kalmeringstabletjes voor. Die begin je al een week voor die tijd in te nemen en dat zorgt dat je wat rustiger wordt.
Maar als je gemiddeld een 8 staat, waarom zou je dan nog zenuwachtig zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou met een 8 gemiddeld hoef je niet echt zenuwachtig te zijn. kan me niet voorstellen dat je dat nog kunt verpesten. Maar zenuwen schijnen erbij te horen, als je dat accepteert helpt dat misschien al.
En wat je moet gaan doen ligt er al aan of je weet wat je wilt. HBO is een beroepsopleiding. weet je nog niet welke kant je uit wilt kun je misschien beter eerst vwo doen om dfat nog even te bekijken
12 jaar geleden
Op jonge leeftijd is het lastig om te weten wat je later wil worden. Eigenlijk zijn veel mensen nog te jong om die keuze te maken na de middelbare school. Als je het uit kan stellen waarom niet (dus eerst vwo doen). Na je studie moet je voor altijd werken dus mijn tip is zo lang mogelijk naar school
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft echt niet zenuwachtig te zijn voor die toetsweek met zulke cijfers. Komt wel goed. :)
Je hebt nog een jaar om te beslissen wat je wil gaan doen. Als je na dat jaar nog niet weet wat je wilt gaan doen zou ik als ik jou was gewoon naar VWO gaan. Als je het kan, waarom niet? En na je VWO kan je altijd nog beslissen een HBO opleiding te volgen als een universitaire studie je niets lijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou voor het HBO gaan, als je bijv. probleemvakken hebt is het makkelijker om HBO te gaan doen dan VWO. Als je die niet hebt komen ze nog wel op het VWO, dus ik zou voor HBO gaan, maar je moet het natuurlijk zelf beslissen. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In verband met studiefinanciering zou ik eerst vwo doen. Als je daarna een WO opleiding gaat doen dan heb je een jaartje speling voor vertraging. Als je eerst HBO doet en doorschuift naar WO dan ben je die speling al kwijt, en de meesten hebben die speling toch nodig.
Daarnaast kun je op het VWO uitzoeken of je het niveau aan kunt, het is toch een andere manier van denken en studeren. Blijkt t toch niet bij je te passen dan kun je alsnog HBO gaan doen.
Oriënteer je ook op HBO en WO vervolgstudies: misschien is jouw droomstudie wel op t HBO, dan is VWO helemaal niet nodig.
Maar onthoud ook dat als je iets goed kan dat je dat dan niet ook perse hoeft te doen. Als jij gelukkig bent met 8en op t HBO, waarom zwoegen op t WO en niet gelukkig zijn? Je hoeft niet altijd t hoogst haalbare te doen, als je maar gelukkig bent :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er aan wat je wilt gaan doen, later als je "groot" bent. Als je nog geen idee hebt. lijkt het me een goeie keuze om eerst de havo af te maken en dan als je het nog niet weet vwo er achteraan. Als je wel weet wat je wilt krijg je met het hbo een heel brede basis, met de mogelijkheid om daarna een universitaire opleiding te volgen.