Verhaallaag: Concrete gebeurtenissen, passages en elementen uit de tekst.
Betekenislaag / Thematische laag: De betekenis of thematiek van de tekst. Wordt afgeleid van de verhaallaag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het onderverdelen in lagen, van een ingewikkeld iets, is een manier om dat iets hanteerbaar te maken.
Het wordt al heel lang gebruikt. Al in de middeleeuwen. Toen was men verbaasd, dat het ontwerp van het mechaniek van een klok, en het gebruikte materiaal, twee verschillende dingen waren in 1 ding. Je kan dus gewoon de koperen raderen vervangen door zilveren, en dan blijft hij gewoon de tijd aanwijzen. Blijkbaar is het ontwerp, iets geheel anders dan het fysieke. Het zijn twee lagen.
Het onderverdelen in lagen wordt in de techniek breed toegepast. Zo ook in Word, daar zie je de tekst, en de layout. Dat is hoe de tekst er uitziet. Dat zijn twee verschillende lagen. In Access is de lagenstructuur ook bewust ingebracht: tabellen zijn iets anders dan de queries, de formulieren en de layout. Access heeft dus veel meer dan twee lagen.
In de datacommunicatie is het OSI-model met acht lagen een standaard geweest.
Het idee van lagen, is een zeer krachtig idee en vergelijkbaar met onderdelen, aspecten en modules. Leuk, dat het hier ook wordt toegepast. Dat moedig ik aan!
De gegevens in het verhaal zijn in principe onafhankelijk van de betekenis ervan: twee lagen.