Mag een Hogeschool studenten verplichten boeken te kopen die geschreven zijn door docenten en profs. die daar werken?

De Hogeschool waar ik studeer verplicht mij boeken te kopen, nu zag ik dat al deze boeken ( behalve de wettenbundels) geschreven zijn door docenten, profs, drs. etc. die werken voor deze Hogeschool en nu vroeg ik mij af of dit wel zuiver is en wettelijk gezien mag.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Hogescholen en universiteiten mogen voorschrijven welke literatuur zij verplichten. In de praktijk komt er op neer dat deze literatuur door de eigen profs en hoogleraren is geschreven. Hoogleraren en veel andere docenten geven altijd college of les met verwijzingen naar eigen werk. Deden zij dit niet dan zouden zij zonder vermelding van hun bronnen plagiaat plegen.
Door literatuur voor te schrijven van boeken die door henzelf zijn geschreven kunnen zij ook bepalen wat de student kan weten en gelezen kan hebben over bepaalde behandelde onderwerpen.
Men kan niet van de hoogleraren verwachten dat zij de inhoud kennen van alle literatuur die door collega hoogleraren is geschreven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klinkt erg logisch.