Is de kans groot dat je voor je werk naar China moet als je Chinees gestudeerd hebt?

Ik overweeg sinds kort om Chinees te gaan studeren, maar ik ben bang dat, als ik als tolk ga werken, ik dan naar China moet reizen. Is het mogelijk om gewoon in Nederland te blijven wonen en toch een normale baan te hebben na een opleiding Chinees?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (8)

Vast wel, alleen zorg dan dat je tolk bent voor Chinese mensen in Nederland en niet voor Nederlandse mensen in China.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is mogelijk. Er zijn bijvoorbeeld vertaalbureaus die mensen in dienst nemen die een vreemde taal hebben gestudeerd. Een vriend van me heeft Duits gestudeerd en die vertaald nu websites e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut heel groot, China is het economische wonder van vandaag en de toekomst. Je zult wel een keertje naar China moeten (voor je studie) maar ook in NL zijn er mogelijkheden, bijv bij de Chinese ambassade of handelspost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan je in Nederland blijven werken en wonen. Bijvoorbeeld voor bedrijven om met Chinese klanten te onderhandelen(ik spreek wel over grote bedragen en niet bijvoorbeeld over een supermarkt). Of in een rechtbank als vertaler tolk zoals hierboven aangegeven staat.

Toegevoegd na 32 seconden:
Aangezien er eigelijk wel overal veel Chinezen rondlopen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar het is ook perfect mogelijk dat je af en toe naar China moet reizen voor meetings en weet ik veel wat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als Master/Bachelor in de Chinese taal kan je verschillende dingen doen:

- Chinees geven aan (andere) studenten, leerlingen, cursisten;
- Aan de slag gaan als Tolk (Chinees - Nederlands);
- (eventueel) een baan zoeken bij de Ambassade van China in Nederland.

Als je Engels of Spaans studeert hoef je daarom ook niet meteen naar de Verenigde States of Mexico te verhuizen hé :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan werken als tolk om chinese klanten te woordt te staan hier in nederland je hoeft niet persee naar china te gaan.

men heeft overal tolken nodig van de zorg , bedrijven , en de rechtbank...

mijn moeder is verpleegster en ze heeft soms een tolk nodig als ze naar bv een bulgaarse familie moet gaan.

In de rechtbank zijn er bepaalde criminelen die alleen maar 1 taal kunnen spreken daarvoor bestaan er tolks.
Zelfde met politie voor verhoor.

En voor bedrijven wel je kan werken als vertaler om brieven op te maken of telefoons te maken en klanten te verwelkomen dit wil niet zeggen dat je als vertegenwoordiger naar china moet hangt af waar je bent in het bedrijf.

Toegevoegd na 28 seconden:
Ohja en niet vergeten les geven kan je ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je Chinees gestudeerd hebt, heb je erg veel over de cultuur en de gewoontes van China geleerd. Ook de taal natuurlijk, maar ik heb begrepen dat het als westerling praktisch onmogelijk is om een goed gesprek te voeren met een Chinees zelfs na een universitaire opleiding Chinees. Bovendien zijn er in Nederland duizenden jongelui die van Chinese afkomst zijn en thuis tweetalig zijn opgevoed. Daar kun je als westerling nooit tegenaan.
Ik ben bang dat je als Westerling met een studie Chinees in Nederland niet verder komt dan de balie van Mei Wah.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans is wel degelijk aanwezig maar je zou ook gewoon werk kunnen vinden zonder verplicht naar China te moeten. Er zijn bijv. heel veel mensen die Engels of Spaans hebben gestudeerd en die hoeven ook niet allemaal naar VS of Spanje bijv. Je zult met je studie Chinees ook gewoon in Nederland kunnen blijven werken, bijv. bij bedrijven die veel handelen met Chinezen en jij zou dan voor hun het een en ander kunnen vertalen of als tolk dienen wanneer zij Chinese ondernemers over de vloer krijgen etc.